Groep B

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Berichtdoor Peer » di okt 17, 2006 23:47

Kwam ooit een foto van me tegen in RallyXS, vond het enerzijds wel een eer maar vind anderzijds ook dat bronvermelding wel zo prettig geweest was. En ik maak dan nog alleen maar foto's voor mezelf en niet voor "de handel", ik kan me voorstellen dat de "semi-" professionele fotograven op dit forum zich dit soort zaken wat sterker aantrekken.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor Peer » di okt 17, 2006 23:54

kraats schreef:je hebt helemaal gelijk maar ik probeerde alleen uit te leggen waarom het zo lang duurde voordat lancia als eerste na Audi met een 4wd kwam.


En wat te denken van Peugeot!!!
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor Peer » wo okt 18, 2006 3:34

De enige groep S waar ik (tot vandaag) van gehoord head was Opel Kadett. Opel heeft hem toen de groep S eenmaal ten dode opgeschreven was naar de rallycross gepromoveerd en daar heb ik hem nog in actie gezien met John Welch aan het stuur.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor Mr.T » wo okt 18, 2006 6:54

Ton Van Spanje schreef:Ouwe rot nummer twee meld zich.


Och Ton, ben jij ook al zo oud :mrgreen: :mrgreen:

Nee Kraats, af jij :!: :!: :!: :!:

Ben ik nu ouwe rot nummer 3 :oops: :oops:
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Berichtdoor kraats » wo okt 18, 2006 7:40

Peer schreef:
kraats schreef:je hebt helemaal gelijk maar ik probeerde alleen uit te leggen waarom het zo lang duurde voordat lancia als eerste na Audi met een 4wd kwam.


En wat te denken van Peugeot!!!


Je hebt daar wel een beetje gelijk in maar ik ben even uitgegaan van een auto die in 1980 ook al actief was ter vergelijk. Maar Peugeot was eigenlijk het enige merk dat kwam, zag en overwon.

Peer schreef:De enige groep S waar ik (tot vandaag) van gehoord head was Opel Kadett. Opel heeft hem toen de groep S eenmaal ten dode opgeschreven was naar de rallycross gepromoveerd en daar heb ik hem nog in actie gezien met John Welch aan het stuur.


Dat de Kadett 4x4 ooit als Groep S ontwikkeld werd heb ik nooit geweten.
Wel weet ik dat deze auto's nog gebruikt werden in de rallyraid wedstrijden. Rijders waren daar volgens mij GuyColsoul en Erwin weber.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Hein » wo okt 18, 2006 8:23

Ton Van Spanje schreef:Even een vraagje tussendoor.

Hoe zit het met de rechten van de foto's die ik (of iemand anders) hier plaatst?

Ik krijg net van een bekende weer een bericht dat zijn foto is gebruikt door een rallyteam en dat ze de brutaliteit hebben gehad zijn logo er af te knippen.

Ik heb het zelf onlangs nog gehad in de klassieke rallysport. Ik had ca. 200 foto's op een forum gezet waar veel klassieke auto's ter sprake komen. En dan zie ik mijn eigen foto verdorie terug in een maandblad. Zonder bronvermelding, zonder ook maar een simpele vraag of ik er ja de nee bezwaar tegen had.


Steeds meer fotografen gaan dan over tot het sturen van een dikke rekening met een boete er over heen voor ongevraagd en zonder bronvermelding plaatsen. De rechten van een zelf gemaakte foto zijn altijd van jou Ton. Als je een foto van een ander gebruikt dan zijn de rechten van hem/haar.

De richtprijstarieven zijn te vinden op www.richtprijzen.org
Be yourself, there are too many others
Hein
 
Berichten: 2352
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:27
Woonplaats: Elst Gld

Berichtdoor StevenK » wo okt 18, 2006 8:50

In aanvulling op de vorige schrijver: wat Hein schrijft is dus ook wettelijk geregeld: auteursrechten kun je nooit *impliciet* opgeven. Alleen wanneer er expliciet afstand van wordt gedaan, zijn ze niet meer van toepassing.

Er lijken nogal eens mensen te zijn die denken 'deze foto staat op Internet en alles wat op Internet staat is gratis', maar dat is zeker niet het geval. Ook het feit dat een foto ergens zonder fotograaf vermeld staat, maakt die foto nog niet rechtenvrij.

Er zijn genoeg uitspraken waar de rechter heeft bepaald dat het altijd de verantwoordelijkheid is van de uitgever om vast te stellen of iets wel of niet auteursrechtelijk beschermd is.

Vertaald naar een forum betekent dat dat het de verantwoordelijkheid is van de poster van een bericht, maar het betekent ook dat wanneer er sprake is van een inbreuk ook de beheerder van het forum in zal moeten grijpen en zich niet kan verschuilen achter de forumregels.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor henk 400rr » wo okt 18, 2006 8:56

De Kadett 4x4 turbo
Van de Opel Kadett 4x4 turbo zijn er 3 stuks gemaakt, oorspronkelijk met een Zakspeed motor (geblazen) maar dit werd op aandringen van Weber en Colsoul een 400 motor (geblazen), dit ivm Parijs Dakar waarbij 2 stuks mee zouden doen, achteraf had het niets uitgemaakt welke motor er ook in zat, want er waren erg veel problemen, ik geloof dat ze niet eens gefinished zijn. Het vermogen zou zo rond de 350-400Pk zitten

1 parijs Dakar uitvoering staat nog in de kelders van Opel, de andere is naar John Welsh gegaan die ermee een paar keer kampioen is geweest, Welsh vond het na een paar jaar welletjes en bouwde een nog snellere op basis van de 1e 4x4 turbo een verbeterde versie, de 1e is verkocht naar een coureur die de bodemplaat eruit geslepen heeft en hem in een Ford Escort Cosworth gelast heeft. John Welsh voerde de motor op tot zo'n 600-650Pk.

De derde was ooit bedoeld voor John Wood en Russel Brooks heeft er 1 rally in gereden, daarna mocht er dus niet meer in gereden worden.

Beide Engelse zijn (waren) omgedoopt tot Vauxhall Astra 4x4 turbo, degene die voor Wood bedoeld was is er nog steeds en verschijnt van tijd tot tijd op shows, ook zou hij dit jaar gaan rijden bij Goodwood maar je raad het al: kapot. De laatste keer dat ik de auto zag was in Billings bij het Aquadrome in 2002.

Dat is dus wat ik zo uitgevonden heb.

Waarom groep S gecanceld is
Over waarom groep S tegelijkertijd gecanceld werd met groep B heb ik een theorie;
Groep S was eigenlijk op (ruwweg) slechts 2 punten verschillend van de groep B, het vermogen en het vereiste aantal voertuigen, de ongevallen die er tot toe geleid hadden dat dus groep B gecanceld werd hebben daar ook mee te maken. er is al opgemerkt dat groep B zijn tijd ver vooruit was, heel erg veel vermogen, min of meer prototypes en een organisatie die nog niet besefte dat aandacht aan veiligheid en plaats van het publiek veel belangrijker was dan men inschatte.

Ja de auto's waren zeer snel, maar tegelijkertijd ook redelijk onveilig, gezien enkele ongevallen waarbij de auto weinig bescherming bood aan de inzittenen. ook het publiek en met name bepaalde rally's stond op plaatsen die levensgevaarlijk waren voor zowel publiek als rijders, kortom het publiek had wel genoeg zicht op de auto, de rijders hadden vaak geen besef van wegen en bovendien zitten de meeste niet te wachten op stuiterend publiek over de auto.

Meestal in een situatie waarbij actie ondernomen moet worden voordat er nog ergere dingen gebeuren kon de FIA niet anders dan niet een klein stapje terug, maar een grote stap terug nemen, de keus om niet met een groep S klasse te komen is eigenlijk vrij logisch, stel je dit voor als de autofabrikant met de vereiste 200 stuks niet een auto kan bouwen die genoeg veiligheid bied (brandstoftanks in de zijkanten e.d.), laat staan wat er dan gebeurt als men slechts 10 stuks nodig heeft.
Groep A (productiewagens tot 300Pk) is en was de meest logische keuze maar ook het enigste wat men nog kon doen om te zorgen dat niet de sport verboden werd, het verbaasd me dus ook niet dat het idee wat op zich wel goed is pas veel later en onder een andere naam weer ingevoerd werd.

Als je het in z'n algemeenheid ziet denk ik ook niet de FIA ingenomen is met de ongevallen met deze auto's (WRC) waarbij inzittenen het leven lieten of ernstig gewond zijn afgevoerd. Voor de 1 staat groep B voor erg vele spektakel gruwelijk veel vermogen en voor de ander alleen voor een klasse die voor erg veel leed heeft gezorgd.

Als je logisch nadenkt kon de groep B bijna niet anders aflopen, iedere keer weer veel snellere auto's, veel meer vermogen, lichtere auto's,....enz. er was geen rem op de ontwikkeling en als die er wel was , te laat.

Alles omvattend kom je dus weer bij de opmerking dat de groep B zijn tijd ver vooruit was, dat men nu pas sinds en paar jaar dit geëvenaard heeft en met de nodige voorzieningen om de auto op de weg te houden wil toch wel wat zeggen.

Althans, volgens mijn visie op deze kwestie. Voor mij blijft de Groep B fascineren ondanks ook de keerzijde hiervan.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor kraats » wo okt 18, 2006 9:00

kraats schreef:
Peer schreef:De enige groep S waar ik (tot vandaag) van gehoord head was Opel Kadett. Opel heeft hem toen de groep S eenmaal ten dode opgeschreven was naar de rallycross gepromoveerd en daar heb ik hem nog in actie gezien met John Welch aan het stuur.


Dat de Kadett 4x4 ooit als Groep S ontwikkeld werd heb ik nooit geweten.
Wel weet ik dat deze auto's nog gebruikt werden in de rallyraid wedstrijden. Rijders waren daar volgens mij GuyColsoul en Erwin weber.


Om er nog even op terug te komen:
Ik vond een stukje over de history van het bedrijf BTR Preparations:
1985 a technical liaison with General Motors, Opel Motorsport in Germany to assist with their 1986 Paris Dakar programme. Tim was assistant to the Opel Team Technical Director with special responsibility for UK sourced parts including brakes, transmissions and engines. The programme took 5 months and required the design and build of 3 bespoke GpS Opel Kadett 4x4 vehicles. Both cars finished the event at the first attempt.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor henk 400rr » wo okt 18, 2006 9:29

Dat valt dan weer mee dat ze de eindstreep gehaald hebben.

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor henk 400rr » wo okt 18, 2006 9:35

Dit was hem in Engeland in 2002:

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor mantaboy » wo okt 18, 2006 10:45

Nog een paar toevoegingen om het verhaal compleet te maken...

Toen Michelle met de Audi de rally van de Ivoorkust in 1982 verloor en daarmee het kampioenschap was de andere trieste zijde dat ze ook haar vader verloor. Sommige denken dat ze daardoor de overwinnig misliep en uitviel. Treffend voor Röhrl was dat hij ook gelijk zijn medeleven betuigde. Iets wat je toen weinig zag in de sport op WK niveau.

Verhaal van de Kadett is niet helemaal compleet, Opel was eerst bezig een succesvolle opvolger te maken van de Ascona en Manta 400. Dit probeerden ze door een D-Kadett 400 te maken. Helaas is dit ook niet van de grond gekomen. Volgens mij heeft Peter den Ottelander er ooit 1 gehad maar ik weet niet wat er verder van is gekomen.

De Lancia Delta S4 was in 1986 ongekend snel. Tijdens een kp op het circuit van Estoril reed Toivonen zo snel rond dat als hij meegedaan zou hebben met de kwalificatie voor de formule 1 in dat jaar hij op de 6de plaats zou staan! Dat feit vind ik persoonlijk nog het meest treffend voor de ongekende snelheid die in de groep B wagens zat.

Ook het bericht dat Audi in de eerste rally van 1986 naar de werkplaats in Duitsland stuurde was rondweg ontzagwekkend te noemen. Ze kregen de opdracht een motor te maken die minimaal 1000pk moest leveren. Of het waar is weet ik niet, deze motor zou wel ooit gebruikt zijn voor testdoeleinden. Er zijn er hier vast op het forum die daar meer van weten.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor kraats » wo okt 18, 2006 13:53

mantaboy schreef:Nog een paar toevoegingen om het verhaal compleet te maken...

De Lancia Delta S4 was in 1986 ongekend snel. Tijdens een kp op het circuit van Estoril reed Toivonen zo snel rond dat als hij meegedaan zou hebben met de kwalificatie voor de formule 1 in dat jaar hij op de 6de plaats zou staan! Dat feit vind ik persoonlijk nog het meest treffend voor de ongekende snelheid die in de groep B wagens zat.


Het vergelijk is volgens mijn bescheiden mening niet relevant, want waarom zijn ze dan met de toenmalige F1 auto geen rally's gaan rijden?
Bijvoorbeeld door een merk als ferrari? Ik weet de toenmalige weersomstandigheden niet maar als dat op een droog circuit was mogen ze blij zijn dat het niet regende..... want dan was de S4 mogelijk 1ste geweest :lol:

mantaboy schreef:Ook het bericht dat Audi in de eerste rally van 1986 naar de werkplaats in Duitsland stuurde was rondweg ontzagwekkend te noemen. Ze kregen de opdracht een motor te maken die minimaal 1000pk moest leveren. Of het waar is weet ik niet, deze motor zou wel ooit gebruikt zijn voor testdoeleinden. Er zijn er hier vast op het forum die daar meer van weten.


Dit verhaal is volgens mij correct, de motor zat in het prototype van de Audi Groep S. De 600PK van de Audi Quattro Sport S1 was wel genoeg maar de wegligging was een drama doordat zij niet beschikten over een middenmotor. Tevens was de Lancia veel betrouwbaarder in de handling. Want dat was de eerste officiële WK rally waarbij de S1 de S4 trof. En dat was schrikken, schijnbaar. :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor henk 400rr » wo okt 18, 2006 15:21

mantaboy schreef:...Verhaal van de Kadett is niet helemaal compleet, Opel was eerst bezig een succesvolle opvolger te maken van de Ascona en Manta 400. Dit probeerden ze door een D-Kadett 400 te maken. Helaas is dit ook niet van de grond gekomen. Volgens mij heeft Peter den Ottelander er ooit 1 gehad maar ik weet niet wat er verder van is gekomen....


Eigenlijk tussen ascona en de manta was men al bezig met een opvloger van de ascona en groep B competativer, dat was inderdaad de Kadett 400. Geestelijk vader hiervan was Tony Fall, echter het verhaal is kostentechnisch niet haalbaar gebleken en gezien opel ook al bezig was met de ontwikkeling van de E-kadett niet haalbaar.
Wel hebben ze testen gemaakt, 1 ervan (van de 3) is naar Zuid Afrika gegaan en daarmee is getest, rijder was toen Tony Pond (het staat ook wel vermeld in "kimberly's racing Guide")

Al eerder gemeld rommelde het binnen het Opel Dealer team waardoor uiteindelijk Walter Rörl opgestapt en en later dus ook Tony Fall, Fall is toen naar Saftey devices gegaan met 2 van deze auto's, mij is even niet bekend of het bedrijf al bestond of speciaal opgericht is, hoe dan ook Fall werd daar eigenaar / directeur. Saftey Devices heeft op basis van de Kadett 400 5 stuks Astra RWD's gemaakt met motoren uit de Chevette (2.3 16V), de 2 Kadett 400's zijn doorverkocht, nummer 1 is aangekocht door Murray Grierson die er ook kampioen mee geworden is, begin jaren '90 is deze auto overgekocht door Otterlander en gestript voor een Ascona 400, die ascona 400 is (volgens de laatste berichten) nog steeds in Nederland maar rijd nu op circuits, het casco van deze kadett 400 is opgekocht door een particulier die al jaren plannen heeft om hem weer op te bouwen, tot nu toe is dat nog niet gelukt, dit casco was vorig jaar te zien geweest op het 400 treffen in Luttenberg.

De 2e kadett 400 heeft naast een paar rally's gereden te hebben ook op het circuit rondgereden in de thundersaloon serie(?) en is eind jaren '90 opgekocht door Michael Black die er tot een goed jaar geleden nog mee gereden heeft, de auto is daarna doorverkocht zonder motor en bak maar degen die hem gekocht heeft, heeft er alweer wat in zitten en heeft er ook al rally's me gereden, de naam weet ik even niet, zat aan Sidney Meeke te denken maar dat is waarschijnlijk niet juist.

de Kadett 400 in Zuid Afrika is daar in 1e instantie achtergelaten en later van de aardbodem verdwenen.

Van de 5 Astra RWD's zijn er waarschijnlijk nog een paar over, 1 weet ik zeker en misschien een 2e, diegene waavan ik 100% zeker ben is door George Atkinson gereden. Ik heb ook een 2e gezien, maar weet niet of dit een nabouw is of dezelfde auto omdat tegelijkertijd Atkinson de auto doorverkocht.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor whity » wo okt 18, 2006 16:02

Ook het bericht dat Audi in de eerste rally van 1986 naar de werkplaats in Duitsland stuurde was rondweg ontzagwekkend te noemen. Ze kregen de opdracht een motor te maken die minimaal 1000pk moest leveren. Of het waar is weet ik niet, deze motor zou wel ooit gebruikt zijn voor testdoeleinden. Er zijn er hier vast op het forum die daar meer van weten.

Ja dat is waar wat je zegt ze hadden er 1 klaar met midden motor en 1000 pk maar volgens de coureurs kon je er bijna niet mee rijden hij had constant de neiging dat hij rechtuit wou.
whity
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Historisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast