Groep B

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Berichtdoor Ton Van Spanje » di okt 17, 2006 21:25

kraats schreef:Vooruitlopend op de Groep S:

Afbeelding



Theo,

Daar hoort deze tekst nog bij :



ULTIMATE MR2 - Toyota`s Group 'S' Rally Car - A Hybrid cross between a GT4 & MR2 it had a Spaceframe chassis and a 3SGTE midmounted with 4WD, Rumours of 500+BHP, Only believed to be 2 whole cars in existence?

Group 'S' was to replace group 'B' Rally cars, but was banned before any cars were ever run competitively.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 21:26

daniel schreef:Zo net ff op mijn gemak het topic gelezen.
ik had al wel redelijk wat film materiaal gezien over de groep b, maar ik wist dus niks af van een opstapel staande groep s.
Dus Kraats en van Spanje ik hoop dat jullie die foto's gauw gaan posten hier.




Ik kan wel janken als ik dit allemaal lees.
Ik ben gewoon 20 jaar te laat geboren snik snik :cry:


Ach joh zit niet te snotteren niemand heeft ooit die Groep S zien rijden, ga ik toch ook niet over zitten janken? :lol: :lol: :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 21:30

Ton Van Spanje schreef:
kraats schreef:Vooruitlopend op de Groep S:

Theo,

Daar hoort deze tekst nog bij :



ULTIMATE MR2 - Toyota`s Group 'S' Rally Car - A Hybrid cross between a GT4 & MR2 it had a Spaceframe chassis and a 3SGTE midmounted with 4WD, Rumours of 500+BHP, Only believed to be 2 whole cars in existence?

Group 'S' was to replace group 'B' Rally cars, but was banned before any cars were ever run competitively.


Hier zie een aantal dingen staan die niet kunnen. De Groep S was door de FISA bedacht om het vermogen te verminderen naar 300PK. Dus ik vind die tekst leuk maar hij zou zo nooit mogen starten, als ie al de kans had gekregen.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Ton Van Spanje » di okt 17, 2006 21:31

Is dat zo?
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 21:32

Ton Van Spanje schreef:Is dat zo?


Ja helaas wel, ik weet waar je de tekst vandaan hebt dus jij hebt gelogen in commissie... :lol: :lol:

Daarom heb ik ook nooit begrepen dat de Groep S gelijk verboden werd met de Groep B. In Groep S was de snelheid maar een fractie sneller dan de toenmalige Groep A's.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor erikjan » di okt 17, 2006 21:41

een foto van de Audi groep S, de 002 Quattro

http://www.forocoches.com/galeria/data/500/8604Audi_Gr_S.jpg
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor Ton Van Spanje » di okt 17, 2006 21:49

kraats schreef:
Ton Van Spanje schreef:Is dat zo?


Ja helaas wel, ik weet waar je de tekst vandaan hebt dus jij hebt gelogen in commissie... :lol: :lol:



Da's logisch , toch?

Tekst staat onder de foto die jij hebt geplaatst. Zal ik ook nog even vertellen hoe dat foto plaatsen ging? :mrgreen:
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 21:51

Ton Van Spanje schreef:
kraats schreef:
Ton Van Spanje schreef:Is dat zo?


Ja helaas wel, ik weet waar je de tekst vandaan hebt dus jij hebt gelogen in commissie... :lol: :lol:



Da's logisch , toch?

Tekst staat onder de foto die jij hebt geplaatst. Zal ik ook nog even vertellen hoe dat foto plaatsen ging? :mrgreen:


Nee dat hoeft niet hoor je moet ze gewoon van de juiste site afhalen :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Ton Van Spanje » di okt 17, 2006 21:56

Group S
As well as the cancellation of Group B, the tragedies of 1986 also brought about the scrapping of Group B's proposed replacement: Group S.

Group S rules would have limited car engine power to 300 hp (225 kW). To encourage innovative designs, only ten examples of a car would have been required for homologation, rather than the 200 required for Group B. By the time of its cancellation, at least two Group S prototypes had been built: The Lancia ECV and the Toyota MR2, and new cars were also planned by both Audi (the 002 Quattro) and Ford (a Group S development of the RS200). The cancellation of Group S angered many rally insiders who considered the new specification to be safer than Group B and more exciting than Group A.

The Group S concept was revived by the FIA in 1997 as the World Rally Car specification which, as of 2006, is still in use. WRC cars are limited to 300 hp and require 20 examples of a model but, unlike Group S, are required to share certain parts with production cars.


Bron: Wikipedia
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 22:01

Ton Van Spanje schreef:Group S
As well as the cancellation of Group B, the tragedies of 1986 also brought about the scrapping of Group B's proposed replacement: Group S.

Group S rules would have limited car engine power to 300 hp (225 kW). To encourage innovative designs, only ten examples of a car would have been required for homologation, rather than the 200 required for Group B. By the time of its cancellation, at least two Group S prototypes had been built: The Lancia ECV and the Toyota MR2, and new cars were also planned by both Audi (the 002 Quattro) and Ford (a Group S development of the RS200). The cancellation of Group S angered many rally insiders who considered the new specification to be safer than Group B and more exciting than Group A.

The Group S concept was revived by the FIA in 1997 as the World Rally Car specification which, as of 2006, is still in use. WRC cars are limited to 300 hp and require 20 examples of a model but, unlike Group S, are required to share certain parts with production cars.


Bron: Wikipedia


Dan begrijp ik nog steeds niet waarom toendertijd Groep S ook verbannen werd.....
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor henk 400rr » di okt 17, 2006 22:03

Ohw, ik had altijd begrepen dat groep S een spectaculairdere versie zou worden van Groep B, met nog meer geweld dus.
Opel had meende ik daarvoor ook de Kadett 4x4 turbo voor gemaakt, geschikt voor groep B met oogpunt richting groep S.

Ik heb het mis dus.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Ton Van Spanje » di okt 17, 2006 22:05

Inderdaad Theo, als je het zo leest moest het juist veiliger worden. Uiteindelijk, als je het goed leest, is group S er wel gekomen. Het heet nu alleen WRC.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor henk 400rr » di okt 17, 2006 22:14

er is ook een Nederlands versie:
Al in 1982 maakten de eerste echte Groep B auto´s hun entrée. De Audi Quattro stond op dat moment nog onder Groep 4 regels. Het was Lancia die tijdens de Tour de Corse in mei zijn debuut maakte met zijn Groep B auto, de 037. Dit was de eerste echte serieuze uitdager voor de Quattro. Lancia had echter wel nog steeds een achterwiel-aangedreven auto. Men was nog steeds onzeker over de betrouwbaarheid ervan. De Quattro liet de rijders namelijk geregeld in de steek. Ook bevatte de 037 een kompressor en geen turbo.

Een verdere Groep B entrée was er van Porsche met de 911. Echter was dit op kleine schaal en werd dit verder niet gesteund door de fabriek.

De ontwikkeling van Groep B
In 1983 werd de Groep B de vervanger van de Groep 4 wagens. Dit betekende dat de Quattro aangepast was aan de benodigde specificaties. Het werdt een strijd tussen Audi en Lancia dat jaar. Lancia greep, met voornaamste rijders Walter Röhrl en Markku Alén, naar de constructeurstitel dat jaar. De rijderstitel ging naar Audi met Hannu Mikkola. Verdere serieuze Groep B inbrengen dat jaar kwamen er van Opel, Renault en Toyota. Deze konden echter het tempo van de twee voornaamste teams niet geheel bijbenen.

Het jaar daarop kwam er dan eindelijk een tweede team met vierwiel-aandrijving. Peugeot introduceerde hun compacte 205 Turbo 16 in mei tijdens de Tour de Corse. Deze had een centraal geplaatste motor wat een betere balans in de auto moest brengen. De auto was blindend snel en Peugeot won in zijn testjaar al 3 WK rally´s met de Fin Ari Vatanen. Audi kwam tot de conclusie dat hun huidige Quattro vervangen moest worden door een nieuwer model. De Quattro was onbetrouwbaar, onhandig en te zwaar aan de voorkant doordat de motor daar geplaatst was. Zij kwamen dan ook met de opvolger; de Sport Quattro. Echter, Lancia bleef doorrijden met de nog steeds achterwiel-aangedreven 037. Teams als Opel en Toyota hadden de schijn al opgegeven. Wel waren beide nog succesvol in ruwe rally´s als in Kenia en Ivoorkust.

In 1985 was het vooral een duel tussen Audi en Peugeot. het team van Lancia kon in de meeste gevallen het tempo met de 037 niet bijhouden. De rallysport werd dat jaar voor het eerst echt opgeschrikt. Lancia-rijder Attilio Bettega verongelukte dodelijk tijdens de Tour de Corse en Peugeot-rijder Ari Vatanen ontsnapte maar net aan de dood na een zwaar ongeluk in Argentinië. Het was teamgenoot Timo Salonen die de rijder- en constructeurstitel voor Peugeot pakte. Echter aan het einde van het jaar kwamen er een paar nieuwe gezichten bij. Ford kwam met de RS200, MG met de compacte Metro 6R4 en Lancia debuteerde tijdens de RAC rally in Groot-Brittannië met de radicale Delta S4. Deze was vierwiel-aangedreven en beschikte over zowel een turbo als een kompressor. Op dat moment waren Peugeot en Audi al met door geëvolueerde modellen gekomen. Peugeot met de Turbo 16 evolutie 2 en Audi met de spectaculaire Sport Quattro E2. Beter bekend als de S1.

Het was Lancia die meteen het potentieel uit de S4 haalde. Het uitmuntend talent Henri Toivonen won de RAC rally voor zijn teamgenoot Markku Alén. De derde plaats ging naar Tony Pond in de Metro 6R4. 1986 zou een interessant jaar worden.

Het einde van Groep B
De technologie van de auto's stond op top en ze waren krachtiger dan ooit. Op dat moment had de FIA al een opvolger voor de Groep B in hun hoofd; de Groep S klasse. In deze klasse bood de FIA de kans om de constructeurs met zeer futuristische modellen te komen. Deze werden echter gelimiteerd tot 300 pk. De Groep B auto's reikten op dat moment tussen de 450 en 600 pk. Voor homologatie waren dit keer maar 10 voorbeelden nodig.

Echter, in maart van dat jaar werd er roet in het eten gegooid. Tijdens de WK rally van Portugal, verloor de Portugees Joaquim Santos de macht over het stuur en belandde hierdoor in het publiek. Hierbij kwamen 3 mensen om en vielen er tientallen gewonden. Audi verliet direct het WK rally's. Ze vonden dat het op deze manier niet meer verantwoord was om nog door te gaan. Alhoewel dit ongeluk ook met langzamere auto's had kunnen gebeuren, vond de FIA het toch geen excuus en gaf de snelheid van de Groep B auto's als voornaamste oorzaak. Groep B had dus een waarschuwing aan de broek hangen.

Slechts 2 maanden later, op 2 mei 1986, kwam er dan uiteindelijk het definitieve besluit van de FIA om Groep B te verbieden. Op die dag stierf Lancia-rijder Henri Toivonen na een dodelijk ongeval tijdens de Tour de Corse. Zijn auto verliet de weg na een scherpe linkse bocht en dook het ravijn in. Hierdoor kwam de benzinetank tot ontploffing en zowel Henri als zijn co-piloot Sergio Cresto verbrandden levend. Ook de geplande Groep S werd geannuleerd.

De rest van het seizoen 1986 werd een strijd tussen Lancia en Peugeot. Het was uiteindelijk Peugeot die voor de tweede maal naar de constructeurstitel greep. Markku Alén won in eerste instantie de rijderstitel. Echter, 11 dagen na de laatste ronde, annuleerde de FIA de resultaten van de San Remo-rally in Italië. Dit door valse beschuldigingen van Lancia tijdens die rally. Ze beschuldigde Peugeot voor het gebruik van illigale zij-skirts tijdens die rally. De organisatie zette Peugeot toen uit de rally, maar later bleek dit onterecht te zijn en kwam de FIA tot het besluit de resultaten maar te annuleren. Hierdoor werd de Fin Juha Kankkunen wereldkampioen.

Vanaf het seizoen 1987 zouden de Groep A auto's de taak overnemen. Deze auto's hadden een limiet van 300 pk (al werdt dat in het begin geregeld overschreden) en waren over het algemeen vierwiel-aangedreven. Group S werdt in 1997 hergeïntroduceerd door de FIA. Echter, staan deze auto´s beter bekend als de World Rally Cars.


Dus wel spectaculairder maar wel met minder vermogen.

In feite kun je dus de groep A ook zien als groep S maar dan met productiewagens.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Ton Van Spanje » di okt 17, 2006 22:16

Even een vraagje tussendoor.

Hoe zit het met de rechten van de foto's die ik (of iemand anders) hier plaatst?

Ik krijg net van een bekende weer een bericht dat zijn foto is gebruikt door een rallyteam en dat ze de brutaliteit hebben gehad zijn logo er af te knippen.

Ik heb het zelf onlangs nog gehad in de klassieke rallysport. Ik had ca. 200 foto's op een forum gezet waar veel klassieke auto's ter sprake komen. En dan zie ik mijn eigen foto verdorie terug in een maandblad. Zonder bronvermelding, zonder ook maar een simpele vraag of ik er ja de nee bezwaar tegen had.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor henk 400rr » di okt 17, 2006 22:42

Ik zie mijn foto's (het zijn er niet zoveel) ook wel opduiken hier en daar op internet, ik kan er onderhand niet meer mee zitten.
Maar het is niet mijn beroep, meer een liefhebberij.

Ik denk als je ze plaatst en ze zijn al voorzien van een logo, goed zet je dat erbij, is er geen logo en fotograaf onbekend dan alleen de foto plaatsen, er komt vanzelf wel iemand die claimd hem genomen te hebben of niet.

Persoonlijk vermeld ik ook nooit de bron, maar trek ze als ik ze kan vinden rechtstreeks van internet af en link ze door naar een bijdrage, of ik moet ze toevallig opgeslagen hebben en daar zitten soms foto's bij die officieel niet opgeslagen konden worden en meestal voorzien van een logo, dat ik die plaats komt bijna niet voor.

Mijn mening is dat de "ramp" wel te overzien is.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

VorigeVolgende

Keer terug naar Historisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten