Groep B

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 18:44

dhautosport schreef:
henk 400rr schreef:
kraats schreef:
henk schreef:
het gaat om dit filmpje volgens mij, of niet?
http://www.youtube.com/watch?v=pa6GU78J4Yo


Ja, maar als ik het zo zie moet ik wel zeggen dat het anders in mijn geheugen stond. Maar het is zo al erg genoeg, vind ik.


het ongeluk met de rs 200 die het publiek in dook was met santos aan het stuur.ik meen in de rally van portugal maar weet dat niet 100% zeker.


Ja, ik had reeds eerder in dit topic gemeld dat dit gebeurde in 1986 in de Rally van Portugal op de proef nabij Sintra.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor henk 400rr » di okt 17, 2006 20:15

Wat ik zo van die BX weet is dat hij tijdens z'n half jaar groep B meer uitviel dan hij reed, ik geloof dat ze ook met heeeel erg veel moeite 1 keer 1 equippe aan de finish gekregen hebben.

Grappig dat het veelal kapot zijn van de auto al vermeld wordt :D nu mag je 1 keer raden hoe de straatversie BX 4 TC die op het parkeerterrein van de nurburgring stond, weer terug ging :lol:

Juist, op een trailer! :lol:
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 20:17

stefanjonas schreef:
kraats: Ik denk dat wanneer je het puur textueel houdt, er geen vuiltje aan de lucht is.
Voor de meeste jongeren hier is het best leuk om bepaalde zaken hier te kunnen lezen waar ze nog nooit van gehoord hebben/hadden.
Misschien willen anderen wel weten waarom audi zo lang als enige met 4wd reed ten opzichte van de andere fabrieksteams, misschien vinden ze het wel aardig om wat foto's te zien van de S klasse auto's van Audi, Ford en Lancia. Zo zijn er zoveel zaken die toendertijd speelden in de rallysport, ook in NL, België, GB en Duitsland. Maar kijk eens wat daarna gebeurde...... Er zitten hier "oude rotten" zat!!
kom maar op met die info over de S klasse auto's. ik wist van het bestaan van de groep B, en heb ook wel eens een quatro en lancia gezien, maar S klasse heb ik nog niet eerder van gehoord. en het verhaaltje van Audi en de 4wd mag je mij ook vertellen :)


Eerst het verhaal over de vierwielaandrijving van Audi, en waarom het zolang duurde bij de rest;

1981. De eerste echte Groep B auto was de Audi Quattro. Audi was het eerste merk dat in 1980 gebruik maakte van de regelgeving in de Groep B, die vierwielaandrijving toestond. De concurrentie in het WK rally’s was zeer sterk van mening dat vierwielaandrijving niks zou opleveren. Het zou een te complexe techniek zijn en het gewicht van de auto zou veel te hoog worden. De critici bleken al heel snel ongelijk te hebben, want reeds in de eerste rally, één voor het Europees kampioenschap in Oostenrijk in 1981 werd gewonnen.
Het jaar 1981 werd voor Audi een groot succes doordat ze tijdens het experimenteren een aantal WK rally’s wist te winnen en als klap op de vuurpijl wist Michèle Mouton in dat jaar de San Remo rally winnend af te sluiten. Als eerste vrouw op het hoogste niveau in de rallysport.

Na dat eerste jaar kon de euforie niet op bij Audi en men dacht toen dat het jaar 1982 een makkie zou worden. Het was duidelijk dat Audi verreweg de snelste was maar de auto had een aantal tekortkomingen. Hij was te zwaar, had met zijn voorin gebouwde motor geen goede balans, en het relatief originele en zware chassis een slechte wegligging en was daardoor moeilijk in de hand te houden. Daarbij kwam nog dat de Quattro niet betrouwbaar was. Zij wonnen echter wel het constructeurs kampioenschap in 1982, maar Walter Röhrl won zijn eerste wedstrijd pas in de laatste rally van dat seizoen, de Rally van Ivoorkust. Hier viel Michele mouton uit met een kapotte versnellingsbak.

Hierdoor waren de andere constructeurs nog steeds niet overtuigd van de voordelen van vierwielaandrijving. Nu is dat eigenlijk onbegrijpelijk, maar door de onbetrouwbaarheid van de audi, haalden zij in dit jaar toch hun gelijk.

Hierdoor kwam Lancia in 1983 met hun nieuwe wapen: de 037 met 325PK en jawel, achterwielaandrijving. De 037 was een geweldige asfalt auto en veel betrouwbaarder dan de Quattro. Deze auto werd gebruikt tot laat in het seizoen van 1985 toen Lancia eindelijk inzag dat vierwielaandrijving aanwezig moest zijn. Maar Audi ontwikkelde de auto steeds verder door en kwamen, nadat lancia in 1983 de constructeurs titel won, in 1984 met de Sport Quattro die een kortere wielbasis had dan zijn voorganger en een 450PK sterke motor. De body was van kevlar en er kwam een veel betere 6 versnellingsbak in de Audi. Toen haalde Audi de beide titels in het WK rally’s. Dat was overigens ook de enige keer dat dit gebeurde voor Audi Sports.


Het duurde dus ruim 4 jaar tot Lancia als eerste inzag dat Audi met zijn vierwielaandrijving een hele goede zet had gedaan. Lancia werd met de 500 PK sterke S4 in 1986 door de fabriek teruggetrokken na het ongeluk waarbij Henri Toivonen in de Rally van Corsica, hierbij overleed ook zijn navigator Sergio Cresto.

Zij waren het hele seizoen 1986 in de strijd om de titel met de in 1985 gedebuteerde Peugeot 205 T16. Rijders waren daar toen Ari Vatanen, die zwaar letsel opliep in Argentinië, en Juha Kankkunen.

Vooruitlopend op de Groep S:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kraats op di okt 17, 2006 21:23, in totaal 6 keer bewerkt.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor henk 400rr » di okt 17, 2006 20:22

Je vergeet wel te melden dat Röhrl het wereldkampioenschap op z'n naam schreef ondanks dat hij in een minder potente auto reed maar wel weer betrouwbaarder, de ascona 400. (groep B gehomologeerd)

Het ging in de laatste rally ook om het kampioenschap, Mouton of Röhrl.
Laatst bijgewerkt door henk 400rr op di okt 17, 2006 20:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 20:30

henk 400rr schreef:Je vergeet wel te melden dat Röhl het wereldkampioenschap op z'n naam schreef ondanks dat hij in een minder potente auto reed maar wel weer betrouwbaarder, de ascona 400. (groep B gehomologeerd)

Het ging in de laatste rally ook om het kampioenschap, Mouton of Röhl.


Henk,
je hebt helemaal gelijk maar ik probeerde alleen uit te leggen waarom het zo lang duurde voordat lancia als eerste na Audi met een 4wd kwam.
Maar van een 400 fan als jij had ik geen andere opmerking verwacht. :lol:

Henk, dan heb ik een vraag aan jou:
Welk jaar was het dan dat Walter wegliep bij het team, van volgens mij Opel (of Fiat)? :o Dat was volgens mij het laatste keer met de ascona, of hoe zat dit nou? :?
Of kwam hij toen bij Fiat vandaan en ging hij naar Opel? Ik weet t even niet meer. :?
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Ton Van Spanje » di okt 17, 2006 20:46

Ouwe rot nummer twee meld zich.

Zojuist met Kraats afgesproken dat we beiden op strooptocht gaan in beider fotoalbums en deze digitaal gaan maken. Dan checken we de dubbele (we gaan die eerst ruilen :mrgreen: ) en plaatsen ze dan hier.

Vinden jullie dat wat? Als het niet zo is, laat dat dan even weten. Kraats en ikke kunnen de tijd dan beter gebruiken om samen gezellig over de goeie ouwe tijd te praten.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor Ton Van Spanje » di okt 17, 2006 20:53

@Henk 400RR


Der Walter zal het waarschijnlijk wel op prijs stellen als je zijn achternaam zo schrijft : R ö h r l
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor henk 400rr » di okt 17, 2006 20:56

Hij is in 1983 overgestapt van Opel naar Lancia, het rommelde wat in het toenamige fabrieksteam en Röhrl is daarom opgestapt. Tony Fall was daar teamleider en die is korte tijd later ook weggepromoveerd en eigenaar/directeur geworden van Saftey Devices. Waar deze discussie over ging is nooit echt duidelijk geworden.

Röhrl zat kort voor de herintreding bij Lancia, daarvoor zat hij bij Fiat en weer daarvoor bij Opel. Na Lancia is hij pas overgestapt naar Audi.

Dit is trouwens zijn site waar alles na te lezen is: http://www.asamnet.de/~bayerj/roehrl/index_nf.htm
Laatst bijgewerkt door henk 400rr op di okt 17, 2006 21:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor henk 400rr » di okt 17, 2006 20:58

Ton Van Spanje schreef:@Henk 400RR


Der Walter zal het waarschijnlijk wel op prijs stellen als je zijn achternaam zo schrijft : R ö h r l


Ik denk niet dat de man daar last van heeft :lol: maar verander het wel even. :lol:

Dit is overigens de BX die ik gezien heb:

Afbeelding
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor henk 400rr » di okt 17, 2006 21:01

Ton Van Spanje schreef:Ouwe rot nummer twee meld zich.

Zojuist met Kraats afgesproken dat we beiden op strooptocht gaan in beider fotoalbums en deze digitaal gaan maken. Dan checken we de dubbele (we gaan die eerst ruilen :mrgreen: ) en plaatsen ze dan hier.

Vinden jullie dat wat? Als het niet zo is, laat dat dan even weten. Kraats en ikke kunnen de tijd dan beter gebruiken om samen gezellig over de goeie ouwe tijd te praten.


Altijd goed!
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 21:03

henk 400rr schreef:
Ton Van Spanje schreef:@Henk 400RR


Der Walter zal het waarschijnlijk wel op prijs stellen als je zijn achternaam zo schrijft : R ö h r l


Ik denk niet dat de man daar last van heeft :lol: maar verander het wel even. :lol:

Dit is overigens de BX die ik gezien heb:


Ja en als je er nog meer plastic aan plakt mag het een Evo heten :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Gijs G » di okt 17, 2006 21:03

ik vind t ook wel wat, ouwe rotten
Avatar gebruiker
Gijs G
 
Berichten: 382
Geregistreerd: zo maart 12, 2006 8:34
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor erikjan » di okt 17, 2006 21:05

henk 400rr schreef:
Ton Van Spanje schreef:Ouwe rot nummer twee meld zich.

Zojuist met Kraats afgesproken dat we beiden op strooptocht gaan in beider fotoalbums en deze digitaal gaan maken. Dan checken we de dubbele (we gaan die eerst ruilen :mrgreen: ) en plaatsen ze dan hier.

Vinden jullie dat wat? Als het niet zo is, laat dat dan even weten. Kraats en ikke kunnen de tijd dan beter gebruiken om samen gezellig over de goeie ouwe tijd te praten.


Altijd goed!


jammer dat ik geen foto's heb uit die tijd; ik kan me herinneren dat ik de RS200 van Andervang nog wel eens gefotografeerd heb...

maar ja, na 20 jaar, en 3 verhuizingen raken schoenendozen wel eens weg :cry:
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor Ton Van Spanje » di okt 17, 2006 21:11

Erik Jan,

Ik heb ook niet zoveel met Groep B

Tulpenrally 1986
Hellendoorn 1986
Visé Aubel 1986
Grensland 1986
Condroz 1986 (dat zijn er maar een paar en erg vaag)
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor daniel » di okt 17, 2006 21:17

Zo net ff op mijn gemak het topic gelezen.
ik had al wel redelijk wat film materiaal gezien over de groep b, maar ik wist dus niks af van een opstapel staande groep s.
Dus Kraats en van Spanje ik hoop dat jullie die foto's gauw gaan posten hier.




Ik kan wel janken als ik dit allemaal lees.
Ik ben gewoon 20 jaar te laat geboren snik snik :cry:
daniel
 
Berichten: 36
Geregistreerd: za jan 26, 2002 21:50

VorigeVolgende

Keer terug naar Historisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten