Groep B

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Berichtdoor Rallyphoto » zo okt 15, 2006 20:22

Franky schreef:
gertveurink schreef:is dit zo'n Peugeot 205 waar Ari Vatanen in der tijd rally's mee gereden heeft???

http://www.youtube.com/watch?v=DqCIQwpdll8

Met vriendelijke groet,

Gert Veurink
Ommen


Ja zoiets.
Er zijn 2 uitvoeringen van.
De Evo1 zoals ie in het filmpje begint en later de Evo2(lichter,meer vermogen).

Zo'n evo2 gaat het dus om.
http://www.205challenge.com/2005%20page ... 1large.jpg


Oeh, lekker filmpje om naar te kijken hoor, kan alleen morgenvroeg weer naar mijn huisarts vanwege de druiper die ik ervan kreeg.... :oops:
Life goes pretty fast, you could miss it! :twisted:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Rallyphoto
 
Berichten: 140
Geregistreerd: di feb 08, 2005 23:23
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Holkers » zo okt 15, 2006 20:35

Starkoo schreef:waarom mag zon t16 dan niet meer gebruikt worden voor de rally???


De groep B auto's waren de WRC's van vroeger. Het regelement omtrend deze wagens waren nogal losjes. Meestal bestonden ze uit een buizenframe met een 600+ PK sterke motor en een 'herkenbare bodyshel'. Benzine tanken in de flanken werden ook veelal gebruikt. Resultaat van dit alles was dat het echt onbenullig hard ging. Niet zo heel erg zeer in de bochten vanwege het vermogen en de hoeveelheid grip maar wel op het rechte stuk.
Enkele ongevallen met publiek (meende met een 205 T16) en een dodelijk ongeval (De meest bizare beelden die ik in de rallysport ooit gezien heb. Een helicopter vliegt met een groep B auto mee die van de weg af spint en met enorme snelheid vol met de flank in een boom rijdt. Op het moment van impact is er 1 grote vuurbal. De helicopter vliegt nog wat verder... kippenvel) heeft de FIA er toe gezet deze wagens (dus de groep B) te verbieden. nadien waren het 2 liter turbo motoren met een restrictor die vooraan reden, wat ge-evolueerd is tot het hedendaagse WRC geweld.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor henk 400rr » zo okt 15, 2006 21:36

Holkers schreef:
De groep B auto's waren de WRC's van vroeger. Het regelement omtrend deze wagens waren nogal losjes. Meestal bestonden ze uit een buizenframe met een 600+ PK sterke motor en een 'herkenbare bodyshel'. Benzine tanken in de flanken werden ook veelal gebruikt. Resultaat van dit alles was dat het echt onbenullig hard ging. Niet zo heel erg zeer in de bochten vanwege het vermogen en de hoeveelheid grip maar wel op het rechte stuk.
Enkele ongevallen met publiek (meende met een 205 T16)...

Dat specifieke ongeval was met een RS 200 (95% zeker)
... en een dodelijk ongeval (De meest bizare beelden die ik in de rallysport ooit gezien heb. Een helicopter vliegt met een groep B auto mee die van de weg af spint en met enorme snelheid vol met de flank in een boom rijdt. Op het moment van impact is er 1 grote vuurbal.

Dat moet Henry Toivonen geweest zijn, die is met een Lancia Delta S4 van de weg afgeraakt met dat als uitkomst.
De helicopter vliegt nog wat verder... kippenvel) heeft de FIA er toe gezet deze wagens (dus de groep B) te verbieden. nadien waren het 2 liter turbo motoren met een restrictor die vooraan reden, wat ge-evolueerd is tot het hedendaagse WRC geweld.


Wat er meespeelde was dat de veiligheid van toeschouwers en rijders niet meer gegarandeerd kon worden, het publiek en vooral in de landen zoals portugal e.d. stond altijd gevaarlijk dicht op de baan en op de baan, de meeste durfals sprongen vaak vlak voor dat de auto aankwam aan de kant. Er werden daardoor ook proeven gecanceld als gevolg daarvan omdat sommige rijders niet durfden te rijden tussen die massa's publiek.

Een berucht flmpje is ook Walther Röhl die met zijn Audi op volle snelheid door een haag van mensen heen vloog.

Groep B zou ooit overgaan in Groep S wat voor nog potentere auto's en spectakel moest zorgen maar de reeks aan incidenten deden de das om voor groep B en is het overgegaan in Groep A. Groep S was daarmee van de baan en de groep B auto's en ook bepaalde bijna klaar projecten verdwenen de rally racing in, ik geloof dat sommige nog wel ingezet mochten worden in lokale rally's maar niet meer internationaal.

De huidige WRC is vergelijkbaar met groep B van toen, maar pas sinds een paar jaar werden ze geëvenaard qua snelheid, als je bedenkt dat ze in '86(?) verboden zijn kun je indenken hoe hard dat ging.

(Correct me if I am wrong)
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Holkers » zo okt 15, 2006 21:56

henk 400rr schreef:Wat er meespeelde was dat de veiligheid van toeschouwers en rijders niet meer gegarandeerd kon worden, het publiek en vooral in de landen zoals portugal e.d. stond altijd gevaarlijk dicht op de baan en op de baan, de meeste durfals sprongen vaak vlak voor dat de auto aankwam aan de kant. Er werden daardoor ook proeven gecanceld als gevolg daarvan omdat sommige rijders niet durfden te rijden tussen die massa's publiek.

Een berucht flmpje is ook Walther Röhl die met zijn Audi op volle snelheid door een haag van mensen heen vloog.


Kan me verhalen herinneren waarbij de servicemensen vingers tussen de portieren en andere scherm-delen van de auto moesten halen van dat soort fans...
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Berto » zo okt 15, 2006 22:16

Je hebt gelijk henk.
Toivonen is inderdaad aan zijn eind gekomen met zo'n buizenframe met 600+ pk.
Daarna was het meteen afgelopen.

Bovendien regelmatig vervelende gebeurtenissen met publiek.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Jeroen » zo okt 15, 2006 23:27

henk 400rr schreef:Dat moet Henry Toivonen geweest zijn, die is met een Lancia Delta S4 van de weg afgeraakt met dat als uitkomst.
Dat was Marc Surer met een Ford rs200... Ik ga geen link neerzetten, maar het staat op youtube
Jeroen van Beek
2002-2004 Peugeot 205 GTI 1.9 ( N3/C3 )
2006-2007 Subaru Impreza GT Turbo ( A8 )
2008-heden Rallyloos (en ik vind het helemaal prima zo!)
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor djgando » zo okt 15, 2006 23:34

Holkers schreef:Soms is eerst lezen, dan pas reageren wel verstandiger.

Een 205 T16 (evo2).... KWIJL !!!


Holkers gaat vanavond zijn groep B-DVD maar weer eens draaien ;)


Staat in Brussel nog een Evo 1 te koop, dus al er nog mensen zijn die het zelf willen evenaren???? :P
djgando
 
Berichten: 361
Geregistreerd: vr okt 25, 2002 9:13
Woonplaats: Enschede

pk's hadden die auto's wel ja

Berichtdoor Starkoo » ma okt 16, 2006 0:48

wat heeft het dan voor nut om zon auto naar hengelo te laten komen, een demo zeker!
Avatar gebruiker
Starkoo
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: vr sep 22, 2006 23:40
Woonplaats: Neede

Berichtdoor Patmeister » ma okt 16, 2006 1:57

Holkers schreef:
henk 400rr schreef:Wat er meespeelde was dat de veiligheid van toeschouwers en rijders niet meer gegarandeerd kon worden, het publiek en vooral in de landen zoals portugal e.d. stond altijd gevaarlijk dicht op de baan en op de baan, de meeste durfals sprongen vaak vlak voor dat de auto aankwam aan de kant. Er werden daardoor ook proeven gecanceld als gevolg daarvan omdat sommige rijders niet durfden te rijden tussen die massa's publiek.

Een berucht flmpje is ook Walther Röhl die met zijn Audi op volle snelheid door een haag van mensen heen vloog.


Kan me verhalen herinneren waarbij de servicemensen vingers tussen de portieren en andere scherm-delen van de auto moesten halen van dat soort fans...


In Portugal werden weddenschappen gesloten : "wie als laatste van het publiek de weg af ging bij een naderende auto"
Avatar gebruiker
Patmeister
 
Berichten: 895
Geregistreerd: vr maart 29, 2002 19:43
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor kraats » ma okt 16, 2006 7:39

Corne schreef:
henk 400rr schreef:
Holkers schreef:
... en een dodelijk ongeval (De meest bizare beelden die ik in de rallysport ooit gezien heb. Een helicopter vliegt met een groep B auto mee die van de weg af spint en met enorme snelheid vol met de flank in een boom rijdt. Op het moment van impact is er 1 grote vuurbal.

Dat moet Henry Toivonen geweest zijn, die is met een Lancia Delta S4 van de weg afgeraakt met dat als uitkomst.

Nee, Toivonen reed niet recht op een boom in, die reed een berg af en toen 'ie over de kop sloeg vloog de auto in brand..
Ik weet welk beeld 'ie bedoelt met die vuurbal (is ook weleens op rallyreport geweest), heb alleen geen idee welke rally dat is..


Herny Toivonen (Delta S4) is in de Rally van Corsica in een flauw links is een bebosde berg proef, rechts de berg afgegaan en na enkele tientallen meters zijdelings op een boom tot stilstand gekomen. Doordat daar ook de brandstoftanks als eerste in contact kwamen met de boom was de vuurzee tot boven de bomen waar te nemen.(bron: Video WK Rally's 1986)
Net voor dit ongeval was het de Portugees Santos(?) die met een RS200 op de publieksproef nabij Sintra (Rally van Portugal 1986) het publiek in ging in een lange haaks links, downhill. Resultaat 5 doden 32 gewonden. Het emotionele commentaar van Markku Alen luidde: "We stopped this rally, we are drivers no killers, these people are completely crazy"(bron: Belgisch Kampioenschap Rally's 1986, WK rally's 1986 en div. andere.)
Het fatale ongeval van Marc Surer met een Ford rs200 is volgens mij in de Saarland Rally 1986 in Duitsland gebeurt.
(bron: Video DeutchRallyMeistershaft 1986)
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Chriz » ma okt 16, 2006 7:52

Als 't Marc Surer is geweest dan heeft ie volgens mij dat ongeval overleefd.
Op zijn site staat dat ie inderdaad zwaar is gecrashed in '86 en 't jaar daarna is gestopt door de gevolgen van dit ongeval.
Chriz
 
Berichten: 11
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 7:47
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor LeonM » ma okt 16, 2006 7:53

Holkers schreef:
... en een dodelijk ongeval (De meest bizare beelden die ik in de rallysport ooit gezien heb. Een helicopter vliegt met een groep B auto mee die van de weg af spint en met enorme snelheid vol met de flank in een boom rijdt. Op het moment van impact is er 1 grote vuurbal.


Het fatale ongeval van Marc Surer met een Ford rs200 is volgens mij in de Saarland Rally 1986 in Duitsland gebeurt.
(bron: Video DeutchRallyMeistershaft 1986)


Idd. Marc Surer op de "Schottenring" tijdens de toenmalige Saarland Rally. Op de Schottenring worden/werden motorraces gehouden, maar ook nog gebruikt als KP van de huidige Vogelsberg Rallye.
Avatar gebruiker
LeonM
 
Berichten: 447
Geregistreerd: zo maart 03, 2002 13:40
Woonplaats: Aelse

Berichtdoor kraats » ma okt 16, 2006 8:43

Chriz schreef:Als 't Marc Surer is geweest dan heeft ie volgens mij dat ongeval overleefd.
Op zijn site staat dat ie inderdaad zwaar is gecrashed in '86 en 't jaar daarna is gestopt door de gevolgen van dit ongeval.


Vanzelfsprekend hoop ik dat je gelijk hebt maar volgens mij kwamen bij dat ongeval zowel de rijder als de navi om het leven. Gezien de explosie en de tweedeling van de auto lijkt me dat onwaarschijnlijk. Misschien een familielid van de rijder in de RS200?
De rally is wel gestopt na dat ongeval, toch? Ik zal vanavond de video eens bekijken, misschien kan ik daaruit wat opmaken. Maar we sluiten maar even niks uit.

edit: Op zijn site staat het volgende:
1986 Formula 1 Arrows BMW
Rally Crashing heavily at the Hessen Rally Ford RS 200 Gr. B
1987 Retires from active motor racing as a consequence of his
rally accident
Laatst bijgewerkt door kraats op ma okt 16, 2006 8:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor henk 400rr » ma okt 16, 2006 8:45

Ik heb dat ongeval ook wel gezien op tv, maar het is zo lang geleden dat ik dacht dat het ergens in portugal of Italië gebeurt was, het publiek stond in de bocht toen de bocht ietwat te wijd genomen werd, weet nog goed dat een aantal mensen over de auto heen stuiterde, de auto ging vlot in de achteruit en weg was hij.

Van Toivonen weet ik dat het op een stuk was waarbij er geen toezicht was of publiek, het kan best zijn dat het zo gebeurt is zoals @Kraats omschrijft, ik heb wel gezien dat hij voorbij kwam en een tijdje daarna kwam een grote vuurbal vanuit de bergen zetten.

Dat ongeval met die RS200 weet ik ook, als het hetzelfde ongeval is moet hij op een recht stuk asfalt? (dacht ik) de macht zijn verloren en daarna in vlammen op zijn gegaan. Volgens mij raakte hij een wegmarkeringspaal en daarna *boem*, maar ik zal me wel vergissen.

Van al dit soort details zijn wel filmpjes te vinden op internet

Over lugubere details van monteurs in die tijd weet ik niks van, het verbaasd me niet als het wel zo zou zijn want je ziet nog wel in de oude filmpjes mensen met de handen vlakbij de voorbij razende auto komen, ik kan me wel voorstellen dat er altijd van die idioten bij zijn die de auto van hun idool aan willen raken.

Persoonlijk vind ik het jammer dat het verboden werd om te rijden met deze auto's, maar kan me wel voorstellen dat het in die tijd geen haalbare kaart meer was, een groep S die nog een tandje hoger ging zou alleen maar meer ellende gebracht hebben.

@Starkee: voor mij maakt het niets uit of het een Demo wordt of niet, dit soort auto's te zien en te horen rijden is altijd bijzonder, het blijft jammer dat dit nooit meer op volle snelheid zal zijn, maar als je het mij vraagt kan het niet anders, niet om coureurs van tegenwoordig te benadelen, maar ik ben van mening dat coureurs van die tijd in dat soort auto's een apart slag volk is, met name een manen als Röhl / Vatanen waren van dat soort hout gesneden die in zo'n auto het maximale uit durfden te halen, als je eentje van nu (een goede) in zo'n auto zou neer zetten zonder stuurbekrachtiging, traction control, launch control,....etc. denk ik dat hij na een tijdje een natte brandvrije onderbroek heeft. :wink:
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor kraats » ma okt 16, 2006 9:04

kraats schreef:
Chriz schreef:Als 't Marc Surer is geweest dan heeft ie volgens mij dat ongeval overleefd.
Op zijn site staat dat ie inderdaad zwaar is gecrashed in '86 en 't jaar daarna is gestopt door de gevolgen van dit ongeval.


Vanzelfsprekend hoop ik dat je gelijk hebt maar volgens mij kwamen bij dat ongeval zowel de rijder als de navi om het leven. Gezien de explosie en de tweedeling van de auto lijkt me dat onwaarschijnlijk. Misschien een familielid van de rijder in de RS200?
De rally is wel gestopt na dat ongeval, toch? Ik zal vanavond de video eens bekijken, misschien kan ik daaruit wat opmaken. Maar we sluiten maar even niks uit.

edit: Op zijn site staat het volgende:
1986 Formula 1 Arrows BMW
Rally Crashing heavily at the Hessen Rally Ford RS 200 Gr. B
1987 Retires from active motor racing as a consequence of his
rally accident


Ik begin nu toch te denken dat je gelijk hebt. Dit artikel vond ik zojuist:

Marc Surer is one of the most successful racing drivers from Switzerland for a long time. Marc started as a racing driver being picked up by the BMW Junior touring car team in the middle part of the 70s. He made his debut in F1 in the 1979 season for the Ensign team. In the 1980 season he brokes both his ankles during a practice crash at the Kyalami track. This got Jan Lammers the task to drive alone for the ATS team until the Germany race. There he was replaced again by Surer who teamed up with Harald Ertl. In 1981 Marc did races for the Ensign and Theodore teams. Between 1982-1984 he drove for the Arrows team. During this period he got hurt once again. This time he got leg injuries after another testing crash at Kyalami. During 1985 he rejoined the BMW company when they supplied the engines for the Brabham team. Marc only stayed at Brabham one year and rejoined Arrows in 1986 and with this he closed his active F1 time. He tried one rally with the Ford RS200 car in Germany. But during that rally he crashed, which killed his co-driver and left Marc with serious burn injuries. Since then he has occupied himself as a television commentator, managing his wife Yolande in her F3 career and, more recently, he has taken over as manager of the BMW racing programme in the German Touring Car Championship.

Maar dat zou betekenen dat het ongeval gebeurde in de Hessen rally, en dat geloof ik niet. Ik zal me wel vergissen. Maar het is wel een wonder dat je dit soort ongevallen kunt overleven.....
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Volgende

Keer terug naar Historisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron