Pagina 15 van 19

BerichtGeplaatst: di apr 07, 2009 20:26
door Co Voorty
hans vermeer schreef:
P2000 schreef:
Geert coupe gte schreef:
Dit zijn dus de heilige hallen van opel


Afbeelding

Afbeelding


Yep! De wit/gele is wel een echte ex wedstrijd auto.
De geel zwarte is dezelfde als op jouw foto's,auto is overigens tussentijds wel een keer overgespoten.


Is dat effe lekkerbekken, bij de buurtjes :shock:

Hans


waar is dit heilige der heilige ? is dit vrij te bezoeken?

BerichtGeplaatst: vr mei 08, 2009 21:33
door jacques clausing
[quote="antoine"]Heeft er iemand foto's van de kadett waarmee het echtpaar Sorensen in 1978 nationaal kampioen is geworden?

Ja, ik heb verschilende foto's van zijn kadett GT/E en was ook een kennis van hem. Ben een paar keer bij hem thuis geweest in Zevenbergen.
De foto's heb ik nog niet digitaal.

Rallygroet
Sjaak Clausing

BerichtGeplaatst: vr mei 08, 2009 21:37
door antoine
jacques clausing schreef:
antoine schreef:Heeft er iemand foto's van de kadett waarmee het echtpaar Sorensen in 1978 nationaal kampioen is geworden?


Ja, ik heb verschilende foto's van zijn kadett GT/E en was ook een kennis van hem. Ben een paar keer bij hem thuis geweest in Zevenbergen.
De foto's heb ik nog niet digitaal.

Rallygroet
Sjaak Clausing


Sjaak, heb je misschien ook foto's van zijn Renault 5 alpine daar kan je mij heel erg blij mee maken. :D

BerichtGeplaatst: vr mei 08, 2009 23:00
door jacques clausing
antoine schreef:
jacques clausing schreef:
antoine schreef:Heeft er iemand foto's van de kadett waarmee het echtpaar Sorensen in 1978 nationaal kampioen is geworden?


Ja, ik heb verschilende foto's van zijn kadett GT/E en was ook een kennis van hem. Ben een paar keer bij hem thuis geweest in Zevenbergen.
De foto's heb ik nog niet digitaal.

Rallygroet
Sjaak Clausing


Sjaak, heb je misschien ook foto's van zijn Renault 5 alpine daar kan je mij heel erg blij mee maken. :D


Dan zou ik in mijn foto archief moeten duiken, want ik weet dit niet zeker.
Je hoort nog wel.

BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 7:37
door whity
P2000 schreef:
Jaccoooo schreef:
rellie kel schreef:Afbeelding


wat is dit voor motor ?(lijkt wel wat op een 400 motor)of is het zo'n blok waar Hans Poortman nu mee rijdt?


De 400 motor zoals wij hem kennen uit de ascona/manta is een doorontwikkeling van deze motor.De cilinderkop is een ontwikkeling van dr. Schrick en werd op basis van een 2 liter onderblok gebruikt in de formule 2 zo rond 1972/73.later is opel de motor gaan gebruiken voor het zogenaamde "project rundstrecke" waarbij opel met 2 kadett gt/e's ging deelnemen in het Deutsche Rennsport Meistershaft zeg maar het toemalige DTM.tegerlijkertijd werd gekeken of de motor ook geschikt was als rally motor voor in de gt/e.

Zowel het toerwagen project als het 16V rally project liep uit op een drama.ondanks dat de motor over voldoende vermogen beschikte lukte het niet om hem betrouwbaar te krijgen.Het enige succes was een overwinning voor Rohrl met een 16V kadett in de rally van Ieper in 1976.

Met de komst van Tony Fall als teamchef in 1978 werd besloten de motor door te laten ontwikkellen bij de engelse firma Cosworth.Deze motor zou dienst gaan doen in het nieuwe rally wapen op basis van de ascona b.
Cosworth verbeterde de kop en gebruikte als basis onderblok de 2.3 diesel uit de rekord waar uit eindelijk de beroemde 400 motor uit onstond.

Dit is een zo een Formule 2 motor uit 1972

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Patrick Meijer heeft zo,n cylinderkop weten te bemachtigen zoals hierboven is afgebeeld en is gaat straks aan het bouwen met een nieuwe Kadett waar deze motor straks in komt, de kop ligt nu bij Gerent waar hij helemaal nieuw wordt opgebouwd. Deze kop[pen] zijn zeer zeldzaam ik denk dat er nog 2 a 3 nog ergens rondzwerven Opel heeft er toen 100 laten maken voor de homologatie 95 hebben ze er weggegooid en 5 zijn er voor de rally of racerij gebruikt.

BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 12:10
door P2000
@ René

Klopt inderdaad,die kop en nog wel meer interessante delen.
Denkt dat dat een heel mooi project gaat worden!.

Wat betreft die aantallen,een maat van me staat in contact met een aantal oude monteurs van Opel. Volgens hun zijn er wel meer gebruikt dan 5,simpelweg omdat ze altijd kapot gingen! Gerent Motorsport heeft een techniek ontwikkeld om de koppen betrouwbaarder te maken.

En er zijn er inderdaad nog een aantal over:

-Meijer heeft er 1.
-Gerent zelf heeft er 1,
-een klant van Gerent heeft er 1 in een Manta gebruikt.
-Bij Claus Böhm motorsport zijn er met 1 bezig.
-een kennis van me heeft zelfs 2 complete motoren incl Kugelfisher injectie en 2 originele DRM body's
-En in Zwitserland schijnt nog ergens een Formule 2 motor te zitten in een complete F2 auto.

Het is mooi dat er hier in Nederland iemand mee gaat rijden,zo blijkt toch wel dat we in ons landje best nog wel wat zeldzaam rally spul hebben.
Zo rijd er hier ook nog een ex Walther Rohrl fabrieks Kadett c chassis rond,ooit nog naar Nederland gehaald door Henk Vossen.

Maar niet alleen Opel,ondekte laatst nog een ex Marku Állen Fiat 131 Abarth uit het WK van 1981!

BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 12:16
door briljant
Dit is dus de originele wel gehomologeerde 16 v cilinderkop?

BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 13:33
door Hans Poortman
briljant schreef:Dit is dus de originele wel gehomologeerde 16 v cilinderkop?



Ja

BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 16:12
door OPEL RALLY
Volgens mij is dit dezelfde kop:
Kadett E 4x4 Ralley

http://home.claranet.de/ofs2/rallye/kad ... /index.htm

BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 19:23
door Theo Dage
OPEL RALLY schreef:Volgens mij is dit dezelfde kop:
Kadett E 4x4 Ralley

http://home.claranet.de/ofs2/rallye/kad ... /index.htm



NEE, dit is een 400 motor!!!!

Het leuke is dat er bij deze auto een 400 motor inligt, de auto's die tijdens Paris-Dakar gebruik zijn reden met een Ford-Zakspeed motor :shock: :shock:

BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 19:24
door Theo Dage
briljant schreef:Dit is dus de originele wel gehomologeerde 16 v cilinderkop?


Kunnen sommige Kadett rijders eens een voorbeeld aannemen en de illegale 16V motor er uit halen :idea: :idea:

BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 19:38
door Roger en Jolanda
of met een Kadett(d) 400 aan de start komen ........

BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 20:17
door Jaccoooo
Theo Dage schreef:
briljant schreef:Dit is dus de originele wel gehomologeerde 16 v cilinderkop?


Kunnen sommige Kadett rijders eens een voorbeeld aannemen en de illegale 16V motor er uit halen :idea: :idea:


hoe moeten ze daar nou een voorbeeld aannemen,het lijkt me duidelijk dat die koppen niet voor het oprapen liggen :roll:

BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 20:26
door briljant
Jaccoooo schreef:
Theo Dage schreef:
briljant schreef:Dit is dus de originele wel gehomologeerde 16 v cilinderkop?


Kunnen sommige Kadett rijders eens een voorbeeld aannemen en de illegale 16V motor er uit halen :idea: :idea:


hoe moeten ze daar nou een voorbeeld aannemen,het lijkt me duidelijk dat die koppen niet voor het oprapen liggen :roll:
Daarom is een Kadett met zo'n cilinderkop ook echt bijzonder en dus wel gehomologeerd.

BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2009 13:19
door Theo Dage
Jaccoooo schreef:
Theo Dage schreef:
briljant schreef:Dit is dus de originele wel gehomologeerde 16 v cilinderkop?


Kunnen sommige Kadett rijders eens een voorbeeld aannemen en de illegale 16V motor er uit halen :idea: :idea:


hoe moeten ze daar nou een voorbeeld aannemen,het lijkt me duidelijk dat die koppen niet voor het oprapen liggen :roll:


Het lijkt mij duidelijk dat je hier dan geen illegale cilinderkop voor gaat gebruiken zoals sommige nu doen :shock: :shock: :oops: :oops: :roll: :roll: