Oude Manta's en Ascona's - waar zijn ze gebleven ?

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Berichtdoor Holkers » wo feb 01, 2006 8:08

If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor biesheuvel » wo feb 01, 2006 9:53

Afbeelding

Afbeelding

Ter Informatie
Staat nog gewoon bij ons in de showroom....
biesheuvel

Berichtdoor henk 400rr » wo feb 01, 2006 18:23

Eigenlijk zonde en mooi tegelijk, je kan tenminste de auto rustig bekijken en fotograferen zonder dat iedereen (voor de foto dan) hindelijk in de weg loopt. maar eigenlijk hoort er mee gereden te worden.

Ik hoor ieder jaar weer hetzelfde gerucht, maar komt deze ooit nog eens weer op de baan? wellicht demo's of in de "slowly sideways" groep?

Maar dit moet dus dezelfde auto zijn.
Afbeelding
henk 400rr

Berichtdoor Werner » wo feb 01, 2006 19:51

Is het niet mogelijk voor een autoonderderdelenfabrikant om de mallen van Opel er weer eens bij te pakken en nieuwe onderdelen te maken? Kan je er weer lekker mee raggen!
Werner

Berichtdoor henk 400rr » wo feb 01, 2006 20:12

Een nobele gedachte, echter voor zover bekend zijn alle mallen vernietigd, immitatie (goed of slecht) lukt nog wel en bepaalde onderdelen (in goede staat) zijn wel te vinden met enige moeite. Maar sommige onderdelen worden niet meer gemaakt.

Nou kan ik het mis hebben, maar ik heb het idee dat de homologatie-eis iets versoepelt is om toch dit soort auto's het zij in replica vorm toch toe te laten bij een Nederlandse rally, hierbij denk ik bijv. aan de auto van Oldhof.

Toch vraag ik me meteen af hoe dan de JP-77-XH met een 2.0 16V dan mee kon doen aan een Nederlands rally indertijd. Was dat een kadett C motor of een Kadett E motor? wie weet dat? gezien de Kugelfisher injectie denk ik dat het zo'n kadett C motor was, die valt inderdaad niet zo ontzettend op tegenover een 400 motor.

Wat je dus in Engeland ziet zoals de auto van Titmuss, dat soort zaken zie ik hier nog niet zo snel gebeuren, maar wie weet. mischien keren dit soort auto's wel in 1 of andere vorm en misschien met een ingekorte 24V kop weer op de rallyproeven, persoonlijk vind ik dat wel een mooie optie.
henk 400rr

Berichtdoor rallycoupe » wo feb 01, 2006 20:34

mooi topic,

Ben ook helemaal gek van oude opels, helemaal in rallyuitvoering,
Al ben ik wat minder gecharmeerd van de manta, (puur uiterlijk dan)
de ascona vind ik dan wel helemaal geweldig, en natuurlijk de kadett C

nu lees ik hier over een kadett 400, hier heb ik nog nooit van gehoord? heeft iemand hier meer info over?

overigens ben ik altijd geinteresserd in meer info over kadett c rally wagens, iemand nog links, tips, enz?

(sorry voor de topic vervuiling)
rallycoupe

Berichtdoor Eus » wo feb 01, 2006 21:11

henk 400rr schreef:Toch vraag ik me meteen af hoe dan de JP-77-XH met een 2.0 16V dan mee kon doen aan een Nederlands rally indertijd. Was dat een kadett C motor of een Kadett E motor? wie weet dat? gezien de Kugelfisher injectie denk ik dat het zo'n kadett C motor was, die valt inderdaad niet zo ontzettend op tegenover een 400 motor.

Indertijd toen de JP-77-XH nog in Belgie reed met belgisch kenteken, toen was hij voorzien van een kadett motor. Om in Nederland met die auto te willen rijden moest je destijds gewoon aan de homologatie regels voldoen en zodoende hing er een gewone (!?) 400 motor in.

Eugene
Eus

Berichtdoor Kees van Ginneke » wo feb 01, 2006 21:30

Bij deze nog wat ingescande foto's uit mijn verzameling:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

allen door mijzelf gemaakt en vervolgens ingescand.
Laatst bijgewerkt door Kees van Ginneke op do feb 02, 2006 17:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Kees van Ginneke

Berichtdoor antoine » wo feb 01, 2006 21:39

De foto's van op het euro circuit zijn die gemaakt tijdens de Belgie - Nederland challenge?
Afbeelding
antoine

Berichtdoor Kees van Ginneke » wo feb 01, 2006 21:42

antoine schreef:De foto's van op het euro circuit zijn die gemaakt tijdens de Belgie - Nederland challenge?

Al deze foto's zijn gemaakt tijdens de E.L.E. rally in 1984 en 1985
Kees van Ginneke

Berichtdoor henk 400rr » wo feb 01, 2006 21:52

@Kees van Ginneke: bedankt, heel mooi.

@Eus, ohw, ik had begrepen dat de 1e rally gereden was met nog de kadett motor er in en later bij motorschade vervangen was.

@rallycoupe: de kadett 400 is verder bekend, de meeste info die ik achterhalen kon zijn naar 2 websites gegaan:
http://www.manta400.nl en http://www.kadett.400.freehomepage.com waarvan de laatste er al mee bezig was, hij is er verder mee door gegaan.
de 1e staat nog steeds in Nederland, foto's zijn ook te zien op http://www.400treffen.tk, de 2e is momenteel even uit beeld.

Ik heb ook nog materiaal van de E-kadett 4x4 turbo, ook met 400 motor (althans, grotendeels)
henk 400rr

Berichtdoor erikjan » wo feb 01, 2006 22:00

ik kan me vaag nog wel een (studie) model herinneren van de E-Kadett, ook iets diks...

had dat ding geen twee motoren ?
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
erikjan

Berichtdoor rallycoupe » wo feb 01, 2006 22:38

erg bruut apparaat die kadett400,

Ik was er om een of andere reen van uitgegaan, dat het een c kadett betrof,(vraag me niet waarom (mischien achterwielaangedreven)

Op zich ben ik dus meer liefhebber van de c coupe, maar deze d is toch wel erg gaaf
rallycoupe

Berichtdoor henk 400rr » wo feb 01, 2006 23:32

Even off topic dan:
Er zijn nog een paar over, deze staat in Engeland in het Vauxhall-Museum in Ellsmere Port, de foto's zijn genomen op Billings (UK) in 2002. de ander die er nog is (met zekerheid) moet in Bochum staan en nog steeds als Parijs-Dakar uitgevoerd is, d'r moeten 5 zijn waarvan er zeker 1 in de rallyracing beland is, de andere 2 weet ik niet waar die voor gebruikt zijn, maar het kan best zo zijn dat deze (2 of 1) ergens ook in de Opel fabrieken (magazijnen) opduikt.
De Kadett een 2,4L 16VMotor met Supercharger en had 343Pk bij 7500 Omw/min.
Bij de Rallycross zou het een 600 Pk gehad hebben.

Deze motor is niet degene die er eerst in zat, halverwege de bouw van het protoype is beslist mede door Colsoul en Weber om deze motor er in te zetten.

Colsoul en Weber hebben beide parijs-dakar er mee gereden, dacht 1986 zou uit mijn hoofd.

Dit exemplaar in Engeland is ooit door Russel Brookes bereden, zou slechts 1 rally geweest zijn.

Afbeelding

Afbeelding
henk 400rr

Berichtdoor Peer » do feb 02, 2006 3:18

henk 400rr schreef:Even off topic dan:
Er zijn nog een paar over, deze staat in Engeland in het Vauxhall-Museum in Ellsmere Port, de foto's zijn genomen op Billings (UK) in 2002. de ander die er nog is (met zekerheid) moet in Bochum staan en nog steeds als Parijs-Dakar uitgevoerd is, d'r moeten 5 zijn waarvan er zeker 1 in de rallyracing beland is, de andere 2 weet ik niet waar die voor gebruikt zijn, maar het kan best zo zijn dat deze (2 of 1) ergens ook in de Opel fabrieken (magazijnen) opduikt.
De Kadett een 2,4L 16VMotor met Supercharger en had 343Pk bij 7500 Omw/min.
Bij de Rallycross zou het een 600 Pk gehad hebben.

Deze motor is niet degene die er eerst in zat, halverwege de bouw van het protoype is beslist mede door Colsoul en Weber om deze motor er in te zetten.

Colsoul en Weber hebben beide parijs-dakar er mee gereden, dacht 1986 zou uit mijn hoofd.

Dit exemplaar in Engeland is ooit door Russel Brookes bereden, zou slechts 1 rally geweest zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn van de groep S Kadett, niet de 400.
Groep S is gecancelled voordat deze begon en vandaar dat de auto's veroordeeld waren tot de rallycross en Parijs-Dakar.

Zover ik weet waren er ooit slechts 3 Kadett 400's, van een in Schotland heb ik mogelijk nog ergens een foto.
Peer

VorigeVolgende

Keer terug naar Historisch