Hoe laat ik iemand op een rondkoers passeren?

Alles over TV, DVD, tijdschriften etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Hoe laat ik iemand op een rondkoers passeren?

Berichtdoor David Westenbrink » wo mei 24, 2006 8:30

Wanneer men tijdens een vrij rijden dag op het circuit iemand laat passeren, doet men het knipperlichtje aan naar de richting die men uit zal wijken.

Idee voor ons? Een vaste 'procedure' voorkomt een hoop vertwijfeling... Zo hoef je ook niet onnodig van het gas af te gaan, maar kun je aangeven dat je de volgende bocht ruimte zal geven. Als vd Heuvel dit bijvoorbeeld deed had Bijvelds zich niet hoeven te verremmen.

Waarom stoppen met rondkoers, gewoon even wat richtlijnen opstellen...
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Re: Hoe laat ik iemand op een rondkoers passeren?

Berichtdoor official No. 27768 » wo mei 24, 2006 8:35

David Westenbrink schreef:Waarom stoppen met rondkoers, gewoon even wat richtlijnen opstellen...


lijkt mij ook een goed plan. Je kunt op de onboard camera's wel terug zien of er sprake is geweest van obstructie of niet. Al heeft niet iedereen die en om het als official nou te gaan bepalen...is soms lastig om te zien als je maar 50 meter KP ziet :?
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor TWENGELTJE » wo mei 24, 2006 8:49

Laten we het verhaal VdH en Bijvelds maar eens achter ons laten
Op zich vind ik het idee van de richtingaanwijzer geen slecht idee en dit gebeurt ook af en toe wel eens
Om dit door de official ( d.m.v de blauwe vlag) te laten beoordelen is geen optie omdat lang niet elke official bekwaam is het beoordelen wie sneller is en dit metname in de cups
TWENGELTJE
 
Berichten: 3360
Geregistreerd: vr okt 28, 2005 13:04
Woonplaats: almelo

Berichtdoor SylviaVisser » wo mei 24, 2006 9:06

Vraag menig rijder en ze zullen zeggen dat zo hun achterligger al jaren aangeven dat er ruimte wordt gemaakt.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor Pierre Brouwer » wo mei 24, 2006 9:18

Wij zijn het afgelopen jaar ook een aantal maal in de situatie gekomen dat we onze voorganger is moesten halen. Mijn ervaring is dat de ,,meeste`` rijders wel aangeven d.m.v. richtingaanwijzer dat ze ruimte maken. (op een enkeling na :evil: )
Pierre Brouwer
 
Berichten: 210
Geregistreerd: wo okt 13, 2004 13:45
Woonplaats: Rogat-Meppel

Berichtdoor David Westenbrink » wo mei 24, 2006 9:36

Het gaat mij erom dat iedereen dat weet en dat er gewoon een vaste bekende procedure, die ook deel moet uitmaken van de theorie van rally examens. Rondkoersen horen immers bij de Nederlandse rallysport.

Nu weet alleen de ervaren rijder hoe het moet.

En sancties opleggen is inderdaad moeilijk, zover hoeft het ook niet tegaan. De mogelijke ruzie/onenigheid achteraf is ook een goede les.
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Peer » wo mei 24, 2006 11:50

Als een deelnemer aanmerkelijk sneller is dan de ander hoeft inhalen nooit een probleem te zijn en zeker niet als de weg breed genoeg is. Kost hooguit 2 seconden.
Ik ben zelf vaak genoeg ingehaald en heb incidenteel zelf ook wel eens ingehaald om dat uit ervaring te weten. Voor het publiek is dat overigens lang niet altijd duidelijk, zo heb ik ooit wel eens een halve proef achter van Elven gejaagd op tussen de 10 en 20 meter afstand, echter wij waren gewoon heerlijk gelijkwaardig.
Als nu hetzelfde gebeurt en van de Heuvel, Bijvelds of van Eerd is van de partij dan spreekt het hele forum er schande van. Zelfs al is een van deze personen fractioneel sneller, dan wil dat nog niet zeggen dat die ander zijn wedstrijd moet vergooien om de persoon voorbij te laten. Er komt gegarandeerd een geschikt moment in de volgende 500m hooguit.

Ikzelf ben ooit wel helemaal naar buiten gegaan in een bocht en gestopt om een veel snellere auto (EVO) voorbij te laten maar dat kan je van deze heren niet verwachten, ten slotte rijden deze heren per definitie allemaal voor de overwinning.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor ExTaxi » wo mei 24, 2006 11:55

Precies Peter! Ik zie bij elke rally's inhaalakties en vooral achter in het veld is men uitermate toegeeflijk. Maar dat is ook logisch, de strijd is daar vaak wat minder.

Als de 2 beste rijders van Nederland achter elkaar zitten, dan is het gewoon vechten! Het moet geen moedwillige obstructie zijn, maar op het moment dat men gewoon erg aan elkaar gewaagd is, dan zoek je maar een gaatje! Zo gaat het op het circuit toch ook?
ExTaxi
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 19:26
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor StevenK » wo mei 24, 2006 12:22

Zoals gezegd: inhalen hoeft geen probleem te zijn; toch heb ik 't wel eens meegemaakt dat ik ervan overtuigd was dat de ander van zijn lijn af ging om me er langs te laten, maar bleek dat toch niet zo te zijn.

Maar als je nu een regel maakt 'richting aangeven aan de kant waar ruimte is om in te halen', wat doet iemand dan die niet ingehaald wil worden ? Geen richting aangeven. En dan ben je weer terug bij af.

En zeg nu niet dat dit niet gebeurt, want er zijn er zelfs die een schakelaar hebben om een hun remlichten uit te schakelen....
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor SylviaVisser » wo mei 24, 2006 13:27

Misschien is aangeven dat je ruimte gaat maken beter te overleggen, dan geef je net als in het gewone verkeer aan dat je een richting op gaat.

Want: adrenaline, enz, bla bla :wink:
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor Berto » wo mei 24, 2006 15:34

Ik denk, dat de sportieve rijders wel aan de kant zullen (blijven) gaan en dat je altijd een groepje houdt die (om welke reden dan ook) dit niet zullen doen.
Het is voor officials ook heel moeilijk te beoordelen of het een "blauwe flag situatie"is, omdat het voor hen maar een momentopname is dat ze de auto's zien.
Om dit regelementair vast te leggen lijkt me niet zo moeilijk, wel om het te controleren / bestraffen.
Niet iedereen heeft een onboardcamera, dus blijft het een "zijn woord tegen mijn woord"verhaal.

Volgens mij kun je alleen onderling een gentlements aggreement maken en hopen dat iedereen zich daar zoveel mogelijk aan houdt.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Götz » wo mei 24, 2006 16:24

Heren,

Volgens mij zeggen nu al 2 rijders iest verschillends :cry: :cry: :cry:
Richting aangeven welke kant je op gaat of richting aangeven waar de ruimte vrij is............

M.i. vooraf ff overleggen wat je gaan doen voorkomt een hoop misverstanden :wink:

Gr, Götz
Götz
 
Berichten: 526
Geregistreerd: wo jan 23, 2002 16:34
Woonplaats: Hollandsche Rading

Berichtdoor Werner » wo mei 24, 2006 16:31

ExTaxi schreef:Precies Peter! Ik zie bij elke rally's inhaalakties en vooral achter in het veld is men uitermate toegeeflijk. Maar dat is ook logisch, de strijd is daar vaak wat minder.

Als de 2 beste rijders van Nederland achter elkaar zitten, dan is het gewoon vechten! Het moet geen moedwillige obstructie zijn, maar op het moment dat men gewoon erg aan elkaar gewaagd is, dan zoek je maar een gaatje! Zo gaat het op het circuit toch ook?


Een rallyproef, rondkoers of niet, is geen circuit. Nog is een proef vaak geschikt om als circuit te gebruiken, nog is dat in de geest van de sport. In de geest van de sport is wel dat de snellere deelnemer voorrang heeft, en dat dus de langzamere deelnemer de snellerre voor moet laten. Moet je de volgende keer maar sneller zijn.
Werner
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di jun 18, 2002 11:17
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor jeroenski » wo mei 24, 2006 18:45

welke bedoel je steven???

rotterdam toevallig??

gr jeroen :wink:
jeroenski
 
Berichten: 220
Geregistreerd: ma apr 08, 2002 19:03
Woonplaats: wassenaar

Berichtdoor SylviaVisser » wo mei 24, 2006 20:35

Götz schreef:Heren,

Volgens mij zeggen nu al 2 rijders iest verschillends :cry: :cry: :cry:
Richting aangeven welke kant je op gaat of richting aangeven waar de ruimte vrij is............

M.i. vooraf ff overleggen wat je gaan doen voorkomt een hoop misverstanden :wink:

Gr, Götz



Nee, ik ben navi en vertolk slechts de methode die ik heb gezien bij de rijders tot nu toe... :wink: :D

bij Steven heb ik nog niet genavigeerd :wink:
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Volgende

Keer terug naar TV en Multimedia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten