Weer ongeval in de rallysport

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Codieo » di jul 24, 2012 8:35

MartijnB schreef:We weten het allemaal als we starten....

Maar de kans dat je in het dagelijks verkeer om het leven komt is vele malen groter.


Ben het met de rest wat je schrijft eens, maar hier denk ik toch dat het niet helemaal klopt.
Even gezocht, maar het Europees gemiddelde aantal verkeersdoden ligt op 12,9 per miljard gereden kilometers. Ik vrees dat dat gemiddelde in de autosport niet gehaald wordt.
Codieo
 
Berichten: 733
Geregistreerd: do maart 01, 2007 14:10
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor henk 400rr » di jul 24, 2012 11:11

Het is maar net hoe je de focus legt en wat je wil zien, vliegen is ook veilig, maar als er 1 toestel naar beneden komt, dan heb je gelijk ook honderden doden en dan is het ook hot nieuws.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Mark Verhoeven » wo jul 25, 2012 19:55

EVA Racing schreef:Het gebeurde vroeger echt niet even vaak hoor.

Wat nu aan het gebeuren is, is wellicht het gevolg van verschillende factoren.
- De wagens + banden worden TE goed en de 'grens' is daardoor moeilijk in te schatten.
- De limiet van die 'grens' is enorm verhoogd door de evolutie van de auto's en is moeilijk aanvoelbaar geworden voor de piloot.
- Door juist die TE goede wagens met hun schitterende grip is die 'grens' zo klein geworden dat indien die overschreden word er meestal een zware crash het gevolg is en zelfs voor de beste piloten onvermijdelijk aan het worden zijn.
- De piloten/teams voelen zich misschien bovendien ook wel veilig in de wagen door de voorziene veiligheidsvoorzieningen en hebben hierdoor een 'vals' veiligheidsgevoel.

Vele piloten gaan hierdoor wellicht wel harder dan ze aankunnen en/of schatten hun snelheid niet echt goed in zodat wanneer het fout gaat dan ook zwaar mis gaat.
Misschien dient men op een of andere wijze te gaan 'downsizen'.
Hoe en waar ?
Bij de auto's - ophanging - banden wellicht ?
Bij de piloten ? Staan ze er niet bij stil of hebben ze het gedacht dat het hun niet zal overkomen (op een ander, maar niet bij mij ?)
Ieder voor zich dient het nodige verstand te hebben om dat voor zich uit te maken.
Professionelen : ok, maar dienen alle anderen er niet even bij stil te staan dat het 'maar' een hobby/sport is en zich eens afvragen of een mensenleven echt een seconde winst waard is ?


Helemaal mee eens!!!

Met name het aspect van "mij kan niets gebeuren, ik zit veilig" speelt volgens mij een grote rol. Maar dat is beslist niet het geval... Als je met een snelheid hoger dan 80 km/h op een boom (of een ander obstakel wat je in een keer afremt) gaat, dan is de kans op overleven klein. De vertraging is te groot en dat vind je lichaam niet fijn...
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor TWENGELTJE » wo jul 25, 2012 20:09

Toch bewijst het ongeluk van dennis en kees in sulingen het tegendeel
Uitgelezen snelheid was 150
TWENGELTJE
 
Berichten: 3360
Geregistreerd: vr okt 28, 2005 13:04
Woonplaats: almelo

Berichtdoor Robert_ » wo jul 25, 2012 20:47

Dus dat ongeval bewijst dat de kans groot is dat je het overleeft met +80km/h tegen een boom? Ik ken de crash niet goed, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het een ongeval is geweest als Mark beschrijft.

De energie die je bij zo'n klap te verwerken krijgt is veel te groot voor je organen en dus vaak fataal.
Afbeelding
www.robertvierhout.nl
Avatar gebruiker
Robert_
 
Berichten: 662
Geregistreerd: vr mei 18, 2007 9:30
Woonplaats: Nunspeet

Berichtdoor henk 400rr » wo jul 25, 2012 21:27

Ieder ongeval heeft zo zijn variabelen wat je overlevingskans groter of kleiner maakt.

2cm meer naar links ben je dood, 2 cm meer naar recht overleef je het, geluk bij een ongeluk wordt het ook wel genoemd.

Ik heb er zelf ook eentje beleefd waarbij normaal gesproken iemand dood is of in ieder geval invalide, ik ben d'r redelijk goed voor weg gekomen.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Theo Dage » wo jul 25, 2012 21:37

Ik denk dat Mark hier heel goed beschrijft wat voor een krachten bij een crash los kunnen komen. Hij weet als geen ander wat een klap tegen een boom met je doet :oops:
Als je denkt dat veilligheid "duur" is, probeer dan eens een ongeluk :!:
Avatar gebruiker
Theo Dage
 
Berichten: 1214
Geregistreerd: ma nov 03, 2003 19:00

Berichtdoor rallyfreak1 » wo jul 25, 2012 21:55

Mark Verhoeven schreef:
EVA Racing schreef:Het gebeurde vroeger echt niet even vaak hoor.

Wat nu aan het gebeuren is, is wellicht het gevolg van verschillende factoren.
- De wagens + banden worden TE goed en de 'grens' is daardoor moeilijk in te schatten.
- De limiet van die 'grens' is enorm verhoogd door de evolutie van de auto's en is moeilijk aanvoelbaar geworden voor de piloot.
- Door juist die TE goede wagens met hun schitterende grip is die 'grens' zo klein geworden dat indien die overschreden word er meestal een zware crash het gevolg is en zelfs voor de beste piloten onvermijdelijk aan het worden zijn.
- De piloten/teams voelen zich misschien bovendien ook wel veilig in de wagen door de voorziene veiligheidsvoorzieningen en hebben hierdoor een 'vals' veiligheidsgevoel.

Vele piloten gaan hierdoor wellicht wel harder dan ze aankunnen en/of schatten hun snelheid niet echt goed in zodat wanneer het fout gaat dan ook zwaar mis gaat.
Misschien dient men op een of andere wijze te gaan 'downsizen'.
Hoe en waar ?
Bij de auto's - ophanging - banden wellicht ?
Bij de piloten ? Staan ze er niet bij stil of hebben ze het gedacht dat het hun niet zal overkomen (op een ander, maar niet bij mij ?)
Ieder voor zich dient het nodige verstand te hebben om dat voor zich uit te maken.
Professionelen : ok, maar dienen alle anderen er niet even bij stil te staan dat het 'maar' een hobby/sport is en zich eens afvragen of een mensenleven echt een seconde winst waard is ?


Helemaal mee eens!!!

Met name het aspect van "mij kan niets gebeuren, ik zit veilig" speelt volgens mij een grote rol. Maar dat is beslist niet het geval... Als je met een snelheid hoger dan 80 km/h op een boom (of een ander obstakel wat je in een keer afremt) gaat, dan is de kans op overleven klein. De vertraging is te groot en dat vind je lichaam niet fijn...


Klopt ken ook iemand die heeft nog steeds last van zijn nek na een frontale botsing met een stilstaande personen auto.
rallyfreak1
 
Berichten: 329
Geregistreerd: vr feb 08, 2008 9:52
Woonplaats: westerhaar-vriezenveensewijk

Berichtdoor Performance » do jul 26, 2012 9:49

Mark Verhoeven schreef:
EVA Racing schreef:Het gebeurde vroeger echt niet even vaak hoor.

Wat nu aan het gebeuren is, is wellicht het gevolg van verschillende factoren.
- De wagens + banden worden TE goed en de 'grens' is daardoor moeilijk in te schatten.
- De limiet van die 'grens' is enorm verhoogd door de evolutie van de auto's en is moeilijk aanvoelbaar geworden voor de piloot.
- Door juist die TE goede wagens met hun schitterende grip is die 'grens' zo klein geworden dat indien die overschreden word er meestal een zware crash het gevolg is en zelfs voor de beste piloten onvermijdelijk aan het worden zijn.
- De piloten/teams voelen zich misschien bovendien ook wel veilig in de wagen door de voorziene veiligheidsvoorzieningen en hebben hierdoor een 'vals' veiligheidsgevoel.

Vele piloten gaan hierdoor wellicht wel harder dan ze aankunnen en/of schatten hun snelheid niet echt goed in zodat wanneer het fout gaat dan ook zwaar mis gaat.
Misschien dient men op een of andere wijze te gaan 'downsizen'.
Hoe en waar ?
Bij de auto's - ophanging - banden wellicht ?
Bij de piloten ? Staan ze er niet bij stil of hebben ze het gedacht dat het hun niet zal overkomen (op een ander, maar niet bij mij ?)
Ieder voor zich dient het nodige verstand te hebben om dat voor zich uit te maken.
Professionelen : ok, maar dienen alle anderen er niet even bij stil te staan dat het 'maar' een hobby/sport is en zich eens afvragen of een mensenleven echt een seconde winst waard is ?


Helemaal mee eens!!!

Met name het aspect van "mij kan niets gebeuren, ik zit veilig" speelt volgens mij een grote rol. Maar dat is beslist niet het geval... Als je met een snelheid hoger dan 80 km/h op een boom (of een ander obstakel wat je in een keer afremt) gaat, dan is de kans op overleven klein. De vertraging is te groot en dat vind je lichaam niet fijn...


Ik heb vroeger (in een vorig professioneel leven) verschillende malen lijkschouwingen meegemaakt van slachtoffers van zulke zware impacten waarbij de wetsdokter me "overtuigd" heeft van de gevolgen op het menselijk lichaam. :cry:
Daarom misschien dat ik er iets meer bij stil sta en marge hou op situaties waar het echt hard gaat en er naast bepaalde objecten geen echte "escape's" zijn ?
Hoewel ikzelf vind dat wel niet echt een nadeel maar een voordeel wanneer je om zelfbehoud kiest.
Dat houdt natuurlijk niet tegen dat 'het lot' nog altijd kan toeslaan uiteraard. Maar het gaan uitdagen ? Neen, dat laat ik aan de echte "helden" over. :?
Performance
 
Berichten: 44
Geregistreerd: do jun 30, 2011 8:46
Woonplaats: Bornem

Berichtdoor sebas » do jul 26, 2012 11:21

Als je maar plezier hebt,met marge is beter ik wordt ook weer verwacht op het werk en thuis :wink:
sebas
 
Berichten: 1642
Geregistreerd: zo maart 17, 2002 19:16
Woonplaats: Graauw

Berichtdoor hans van altena » do jul 26, 2012 19:43

Daarom misschien dat ik er iets meer bij stil sta en marge hou op situaties waar het echt hard gaat en er naast bepaalde objecten geen echte "escape's" zijn ?
Hoewel ikzelf vind dat wel niet echt een nadeel maar een voordeel wanneer je om zelfbehoud kiest.
Dat houdt natuurlijk niet tegen dat 'het lot' nog altijd kan toeslaan uiteraard. Maar het gaan uitdagen ? Neen, dat laat ik aan de echte "helden" over. :?[/quote]

Zal ook wel iets met leeftijd en verstand te maken hebben ! 8)
Bovendien ken ik maar weinig rijders die van deze sport kunnen leven ;
dus lekker rijden MET verstand lijkt me logischer ! :)
hans van altena
 
Berichten: 593
Geregistreerd: vr mei 26, 2006 19:43
Woonplaats: WIJCHEN

Berichtdoor rally for ever » vr jul 27, 2012 23:35

sebas schreef:Als je maar plezier hebt,met marge is beter ik wordt ook weer verwacht op het werk en thuis :wink:


Ik mag toch hopen dat de volgorde puur toevallig is.......
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Avatar gebruiker
rally for ever
 
Berichten: 2917
Geregistreerd: ma apr 17, 2006 21:02
Woonplaats: Jubbega

Berichtdoor sebas » za jul 28, 2012 7:40

rally for ever schreef:
sebas schreef:Als je maar plezier hebt,met marge is beter ik wordt ook weer verwacht op het werk en thuis :wink:


Ik mag toch hopen dat de volgorde puur toevallig is.......



Thuis en werk :wink:
sebas
 
Berichten: 1642
Geregistreerd: zo maart 17, 2002 19:16
Woonplaats: Graauw

Berichtdoor Aart » za jul 28, 2012 9:20

MartijnB schreef:het gaat de laatste tijd meer om de sensatie zoekerij.
Internet social media etc. Verspreiden nieuws vele malen sneller als de ouderwetse krant.
Ikzelf bijvoorbeeld volg buitenlands rallynieuws totaal niet. Hooguit een Belgisch forum.

Door de komst van bijvoorbeeld facebook. Krijgt men vrienden uit buitenland die een connectie hebben met rallysport. Ook al kennen ze elkaar totaal niet.
Door dat soort media komen dit soort nieuws berichten veel makkelijker en sneller door in Nederland.
Als er voorheen een dodelijk ongeval plaatsvond in een of andere lokale wedstrijd in een ver land dan hoorde we daar hier niet snel wat over. De lokale media daar bereikt ons niet zo erg snel.

Maar door de komst dus van bijvoorbeeld facebook. Waar men dan rallyminded vrienden heeft toegevoegd uit dat betreffende verre land.
Bereikt het nieuws dit forum wel erg makkelijk en snel.

Ik heb het idee dat dat ook enigsinds scheelt in het verspreiden van dit soort nieuws


Blijft natuurlijk wel dat de ongevallen plaatsvinden :cry:
Avatar gebruiker
Aart
 
Berichten: 772
Geregistreerd: za jan 26, 2002 0:42

Berichtdoor BasJBuitendijk » za jul 28, 2012 11:31

Misschien dient men op een of andere wijze te gaan 'downsizen'.
Hoe en waar ?
Bij de auto's - ophanging - banden wellicht ?
Bij de piloten ?


Ik denk daar hetzelfde over. Wellicht moeten we wel af van 4WD en zeker van electronisch gestuurde diffs. Veiliger voor de rijders en leuker voor het publiek. Daarnaast, hoeveel % van de autoverkoop is eigenlijk 4WD, afgezien van terreinwagens e.d.. De massa rijdt met een voorwielaandrijver en gelukkig zijn er ook nog een paar merken met achterwielaandrijving.
4WD's zijn interessant voor marketingafdelingen, omdat ze er rally's mee winnen. Het grote publiek ziet een Fabia of Polo winnen en denkt: 'he mijn auto', zonder er bij stil te staan dat er in die auto technieken worden gebruikt (zoals 4WD) waar zijn auto'tje nog niet eens aan geroken heeft.
Dat zo'n rally auto een factor 50 meer kost realiseert men zich ook niet.
Marketeers zouden m.i. wat meer naar de kosten en de beleving van de sport moeten kijken. De 1600 turbo uit het WTCC is er al voor het WRC; nu alleen nog terug naar tweewielaandrijvers en de 4WD's alleen nog voor rally (racing) cross inzetten.
Avatar gebruiker
BasJBuitendijk
 
Berichten: 495
Geregistreerd: za mei 07, 2011 9:13
Woonplaats: Almere

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron