KNAF onderzoekt klasse max

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

KNAF onderzoekt klasse max

Berichtdoor V.D.G Rally team » vr dec 08, 2006 21:44

De knaff is met een onderzoek bezig met de klasse max.
I.V.M met cilinder inhoud grotere remmen andere assen.


Ze moeten gewoon maar eens in frankrijk gaan kijken met de klasse F
of in belgie groep R daar rijden ook manta"s met een 2.0 16 v.
Van mij mogen ze die hier ook wel invoeren.
Dan weet ik wel wat ik ga bouwen.
600 kg met 300 pk.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Re: knaff onderzoekt klasse max

Berichtdoor Ton Van Spanje » vr dec 08, 2006 22:33

V.D.G Rally team schreef:Ze moeten gewoon maar eens in frankrijk gaan kijken met de klasse F


Vandaar die extra f?










:wink:
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor Jaccoooo » za dec 09, 2006 9:02

een "vrije"klasse vind ik wel een goed idee,leuk voor het spektakel ,maar er zullen wel grote verschillen onstaan tussen teams die er echt veel geld in pompen,en low budget teams die van deze klasse gebruik maken om met beschikbare alternatieven hun auto sneller te maken.om de Manta weer als voorbeeld te nemen 1 hangt er een bijna standaard 2.0 16v in en de ander een blok uit een kitcar.

of ze proberen op deze manier erachter te komen wat voor illegaals er rondrijdt op dit moment,of ben ik nu te wantrouwennd ten opzichte van de KNAF.
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor V.D.G Rally team » za dec 09, 2006 9:58

Jaccoooo schreef:een "vrije"klasse vind ik wel een goed idee,leuk voor het spektakel ,maar er zullen wel grote verschillen onstaan tussen teams die er echt veel geld in pompen,en low budget teams die van deze klasse gebruik maken om met beschikbare alternatieven hun auto sneller te maken.om de Manta weer als voorbeeld te nemen 1 hangt er een bijna standaard 2.0 16v in en de ander een blok uit een kitcar.

of ze proberen op deze manier erachter te komen wat voor illegaals er rondrijdt op dit moment,of ben ik nu te wantrouwennd ten opzichte van de KNAF.


De verschillen blijven er altijd, er zijn mensen die meer geld er voor over hebben dan andere.
En wat betreft illegaal rijden er zullen er nu ook wel rond rijden die niet helemaal volgens de homologatie zijn gebouwd.
Vroeg of laat vallen ze door de mand.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor StevenK » za dec 09, 2006 10:00

Jaccoooo schreef:een "vrije"klasse vind ik wel een goed idee,leuk voor het spektakel ,maar er zullen wel grote verschillen onstaan tussen teams die er echt veel geld in pompen,en low budget teams die van deze klasse gebruik maken om met beschikbare alternatieven hun auto sneller te maken.om de Manta weer als voorbeeld te nemen 1 hangt er een bijna standaard 2.0 16v in en de ander een blok uit een kitcar.

Of je pakt, op die standaard 2.0 16V een setje goedkope throttle bodies, waarmee voor weinig geld in de buurt van het kitcar vermogen kunt komen.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor djgando » za dec 09, 2006 10:44

StevenK schreef:
Jaccoooo schreef:een "vrije"klasse vind ik wel een goed idee,leuk voor het spektakel ,maar er zullen wel grote verschillen onstaan tussen teams die er echt veel geld in pompen,en low budget teams die van deze klasse gebruik maken om met beschikbare alternatieven hun auto sneller te maken.om de Manta weer als voorbeeld te nemen 1 hangt er een bijna standaard 2.0 16v in en de ander een blok uit een kitcar.

Of je pakt, op die standaard 2.0 16V een setje goedkope throttle bodies, waarmee voor weinig geld in de buurt van het kitcar vermogen kunt komen.


Dat is idd een leuke opzet, op deze manier maakt je het voor iedereen aantrekkelijk. Vermogen ligt hoger op redelijk goedkope manier en je maakt het voor de sponsoren ook aantrekkelijker. Ik hoop zelf echt dat de Klasse Max door gaat, zou idd heel veel spectakel opleveren.

de groeten,

Martijn ter Boo
Boomans Autosport
djgando
 
Berichten: 361
Geregistreerd: vr okt 25, 2002 9:13
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Jaccoooo » za dec 09, 2006 11:00

StevenK schreef:
Jaccoooo schreef:een "vrije"klasse vind ik wel een goed idee,leuk voor het spektakel ,maar er zullen wel grote verschillen onstaan tussen teams die er echt veel geld in pompen,en low budget teams die van deze klasse gebruik maken om met beschikbare alternatieven hun auto sneller te maken.om de Manta weer als voorbeeld te nemen 1 hangt er een bijna standaard 2.0 16v in en de ander een blok uit een kitcar.

Of je pakt, op die standaard 2.0 16V een setje goedkope throttle bodies, waarmee voor weinig geld in de buurt van het kitcar vermogen kunt komen.


wat zijn throttle bodies :?: :?: ik heb alleen (een klein beetje) verstand van old skool 8v :wink:
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor StevenK » za dec 09, 2006 12:08

Jaccoooo schreef:wat zijn throttle bodies :?: :?: ik heb alleen (een klein beetje) verstand van old skool 8v :wink:

Voor de old skool mensen: carburateurs, maar dan met injectie. Oftewel een gasklep per cilinder.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Yves » za dec 09, 2006 13:05

Klasse max lijkt beestig intressant zodat er met een relatief budget dikke auto's gebouwd kunnen worden.

Ik weet niet precies hoe het bij de hiervoor besproken klasses in Belgie/Duitsland geregled is?

Waar liggen daar de beperkingen, ik neem dat er nog wel ergens beperkingen zijn?! in bijv, pk's of kilo's,?

En zou de Knaf deze regels dan moeten overnemen zodat het mogelijk is om met een klasse Max auto in Nederland,Duitsland en Belgie te starten?

mvg
Yves du Bois
Yves
 
Berichten: 7
Geregistreerd: za dec 09, 2006 12:43
Woonplaats: Rijsbergen

Berichtdoor Erik de Wild » zo dec 10, 2006 9:48

Lijkt me geen goed plan!
Wellicht te pessimistisch, maar ik zie rallysport als een soort elite sport. Gaan we met deze klasse niet afglijden naar een ouder bouwjaar startveld, met oude(re) auto's die hedendaagse auto's voorblijven? Lijkt me geen goede reclame voor bv. importeurs en dealers. Ik krijg een beetje een maisveld autocross gevoel. Ik ben meer voor de bestaande klasse's, die al genoeg vrijheden bieden.

Groet Erik
Erik de Wild
 
Berichten: 133
Geregistreerd: di jun 08, 2004 18:46
Woonplaats: Dalfsen

Berichtdoor StevenK » zo dec 10, 2006 10:57

Erik de Wild schreef:Lijkt me geen goed plan!
Wellicht te pessimistisch, maar ik zie rallysport als een soort elite sport.

Maar dat is juist het probleem wat we hier proberen aan te pakken en daarmee ook een keuze: zijn we tevreden met een sport die primair voorbehouden is aan mensen die een modaal jaarsalaris of meer aan een hobby uit willen geven of willen we ook ruimte houden voor mensen die puur voor de lol rijden ?
Gaan we met deze klasse niet afglijden naar een ouder bouwjaar startveld, met oude(re) auto's die hedendaagse auto's voorblijven?

Of juist niet: er zijn genoeg merken die geen gehomologeerde auto's hebben. Juist dan kan deze klasse een uitkomst zijn. Kijk maar in de UK, waar bijvoorbeeld een Alfa 147 in de S1600 klasse uit is gekomen.
Lijkt me geen goede reclame voor bv. importeurs en dealers.

Ik denk niet dat we ons druk hoeven te maken om wat de importeurs denken, want de belangrijkste importeursaanwezigheid is *juist* in de nationaal gehomologeerde auto's.
Ik krijg een beetje een maisveld autocross gevoel. Ik ben meer voor de bestaande klasse's, die al genoeg vrijheden bieden.

De enige vrijheid die er geboden wordt, is aan de fabrikant om te homologeren. En we weten allemaal dat 'speciaal gehomologeerd' een synomiem voor 'duur' is.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Franed rally » zo dec 10, 2006 11:48

Als fransman, ik kan goed vertellen wat is gebeurd met de groep F2000.
Inderdaad niet gehomologeerd autos mogen hierin rijden, gehomologeerd ook met meer vrijheid. Regels : origineel inhoud en aantal cylinders bewaren. Dat heb ik gedaan met een vriend : een 205 1.6 met een blok van een saxo kit-car. 200 pk's voor 650 kg. En inderdaad goed afgesteld was de auto sneller dan saxo kit-cars.
Daarmee ben ik wel eens met Erik. Het inzet van de importeurs in nederland is vrij kleine, behalve mitsubishi en chevrolet. Heeft onze rally landschap dat echt nodig ?
Wat is wel zeker is dat zo een groep is erg populair bij het publiek.
Franed rally
 
Berichten: 404
Geregistreerd: do okt 27, 2005 18:33
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Ton Van Spanje » zo dec 10, 2006 12:02

Erik de Wild schreef:Lijkt me geen goed plan!
Wellicht te pessimistisch, maar ik zie rallysport als een soort elite sport.


Dat is het wel geworden.

Erik de Wild schreef:Gaan we met deze klasse niet afglijden naar een ouder bouwjaar startveld, met oude(re) auto's die hedendaagse auto's voorblijven? Lijkt me geen goede reclame voor bv. importeurs en dealers.


De inbreng van de importeurs en dealers is nu al beperkt tot een aantal "grootheden" Het overgrote deel van het deelnemersveld doet het nu ook uit eigen (privé of bedrijfs) zak en/of dat van een andersoortige sponsor dan die door jou genoemde importeur of dealer.

Hierop voortbordurend denk ik dat je met een vrijere klasse de techneuten die er onder de teams zijn meer armruimte geeft om hun hersenspinsels uit te werken.

Erik de Wild schreef:Ik krijg een beetje een maisveld autocross gevoel. Ik ben meer voor de bestaande klasse's, die al genoeg vrijheden bieden.


Die uitwas (als die er al zou komen) is in te dammen door in de regelementen aan te geven dat de rallyauto in slihouet herkenbaar moet blijven aan zijn oorsprong. En vergeet ook niet dat een rallyauto hoe dan ook aan de wegenverkeerswet (kenteken, APK) moet voldoen. Dat is iets dat bij de autocross ontbreekt. Nee, ik zou me daar niet zo bezorgd over maken.


Lijkt mij als toeschouwer wel wat, zo'n klasse

http://video.google.com/videoplay?docid ... 4969923790
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor Erik de Wild » zo dec 10, 2006 12:39

Ik kan me niet voorstellen dat het de rallysport in het algemeen gebaat is bij uitslagen (even een voorbeeld) dat bv. Hans Weijs is zijn Golf 4 fabrieksauto in het klassement achter een Peugeot 205 Max staat.
Ik denk dat het voor het aanzicht van de rallysport geen aanwinst is als we naar dergelijke situaties gaan. Laat staan hoe je dit verkoopt aan een importeur of dealer. Deze is denk ik ook meer gebaat bij promotie van moderne auto's.

Daarbij hebben we in Nederland met de opkomst van de diverse nieuwe klasses genoeg keuze. Waarom iets nieuws.

Ik kan me herinneren dat de FIA al die vrijheden (Groep B) als eens een keer heeft terug gefloten. Dit was op Internationaal niveau, maar we hoeven hier toch niet zoiets te gaan nadoen.

Ondanks dat gedacht wordt dat er voor minder geld snellere auto´s kunnen worden neergezet, is het uiteindelijk een verarming voor de sport.

Groet Erik
Erik de Wild
 
Berichten: 133
Geregistreerd: di jun 08, 2004 18:46
Woonplaats: Dalfsen

Berichtdoor Ton Van Spanje » zo dec 10, 2006 12:55

Erik de Wild schreef:Ik kan me niet voorstellen dat het de rallysport in het algemeen gebaat is bij uitslagen (even een voorbeeld) dat bv. Hans Weijs is zijn Golf 4 fabrieksauto in het klassement achter een Peugeot 205 Max staat.
Ik denk dat het voor het aanzicht van de rallysport geen aanwinst is als we naar dergelijke situaties gaan. Laat staan hoe je dit verkoopt aan een importeur of dealer. Deze is denk ik ook meer gebaat bij promotie van moderne auto's.


De enigen die er geen baat bij zouden hebben zijn de importeurs/dealers, maar die maken toch al een erg klein deel aan van de betrokkenen in het deelnemers veld. Bij de weg, Hans Weijs een fabrieksauto? EX-fabrieksauto toch?

Erik de Wild schreef:Daarbij hebben we in Nederland met de opkomst van de diverse nieuwe klasses genoeg keuze. Waarom iets nieuws.


De uitkomsten van de reacties op de oproep van de KNAF zal dat wel uit maken.

Erik de Wild schreef:Ik kan me herinneren dat de FIA al die vrijheden (Groep B) als eens een keer heeft terug gefloten. Dit was op Internationaal niveau, maar we hoeven hier toch niet zoiets te gaan nadoen.


Dat is in een goede regelgeving wel in de perken te houden

Erik de Wild schreef:Ondanks dat gedacht wordt dat er voor minder geld snellere auto´s kunnen worden neergezet, is het uiteindelijk een verarming voor de sport.


Onderbouw deze uitspraak eens.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Volgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten