KNAF onderzoekt klasse max

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Yves » zo dec 10, 2006 17:13

V.D.G Rally team schreef:Is het dan niet zo dat we dan richting de oude groep B auto's gaan.
Dan kan ik b.v een AX ombouwen met motor achterin die in england laten keuren . e die vervolgens op nederland kent zetten.
Dan heb ik 650 kg bij 235 pk zonder turbo.


Neem aan dat bij alle auto's in de klasse Max.
het aantal cylinders hetzelfde moet zijn als op het kenteken,de aangedreven wielen de orginele zijn, en de motor op de zelfdeplaats moet blijven..

Het idee bij een klasse Max is denk ik dat er bijv. altijd losse gaskleppen gemonteerd mogen worden, en een vrij programmeerbaar managment,versnellingsbak vrij net zolas de achteras en dat de remmen zo groot mogen zijn zolang ze in de velg passen.
en als het jou lukt om van die 2 liter een 2,4 te maken is er niemand die je tegenhoud.. ook een 16v kop ipv 8v moet geen probleem zijn.. zo ook plastic schermen/motorkap/ruiten..

het wijzigen van een ongeblaze motor in een geblaze type lijkt me uit den boze.
Yves
 
Berichten: 7
Geregistreerd: za dec 09, 2006 12:43
Woonplaats: Rijsbergen

Berichtdoor Armand » zo dec 10, 2006 17:19

Ok Erik, ik had het niet goed gelezen, excuus. Maar wat zou het grootste bezwaar zijn. Richting group B zou inderdaad geen goede zaak zijn. Maar ik denk dat de regelgeving daar wel voor zorgt. Veiligheid is geen isseu. De auto's moeten voldoen aan de annexe J. Het grootste bezwaar zou dan zijn dat de ene meer vermogen heeft dan de andere. Ik denk dat diegene die in deze klasse willen rijden dat voor lief zullen nemen. Temeer daar ik denk dat bij deze groep de fun van het rijden boven het presteren zal staan.
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Armand » zo dec 10, 2006 17:27

Neem aan dat bij alle auto's in de klasse Max.
het aantal cylinders hetzelfde moet zijn als op het kenteken,de aangedreven wielen de orginele zijn, en de motor op de zelfdeplaats moet blijven..

Het idee bij een klasse Max is denk ik dat er bijv. altijd losse gaskleppen gemonteerd mogen worden, en een vrij programmeerbaar managment,versnellingsbak vrij net zolas de achteras en dat de remmen zo groot mogen zijn zolang ze in de velg passen.
en als het jou lukt om van die 2 liter een 2,4 te maken is er niemand die je tegenhoud.. ook een 16v kop ipv 8v moet geen probleem zijn.. zo ook plastic schermen/motorkap/ruiten..

het wijzigen van een ongeblaze motor in een geblaze type lijkt me uit den boze.


Je hebt de koe bij de spreekwoordelijke hoorns...
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor StevenK » zo dec 10, 2006 17:33

Yves schreef:het wijzigen van een ongeblaze motor in een geblaze type lijkt me uit den boze.

Waarom ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Yves » zo dec 10, 2006 17:58

StevenK schreef:
Yves schreef:het wijzigen van een ongeblaze motor in een geblaze type lijkt me uit den boze.

Waarom ?

Omdat als je de cylinderinhoud vrijgeeft, ik van mening ben dat het wijzigen van ongeblazen naar geblazen niet mag..

Maar goed dit zijn alleen maar details, het gaat er om dat over dit soort klasses wordt nagedacht, zoals ze bekend zijn in het buitenland... zoals ik al eerder heb aangegeven weet ik niet hoe de regels in België en in Duitsland zijn, maar als in nederland een vergelijkbare klasse zou worden gecrieërd kan ik me voorstellen dat er ook in het buitenland gereden kan worden en er meer buitenlanders in Nederland kunnen komen rijden, dit lijkt me een mooi gegeve.
Yves
 
Berichten: 7
Geregistreerd: za dec 09, 2006 12:43
Woonplaats: Rijsbergen

Berichtdoor Franed rally » zo dec 10, 2006 18:19

Toen in Frankrijk zij hebben de groep F afgeschaft en de groep F2000 gemaakt, het was om zo gezegd goedkoper autos laten rijden.
Uitslag is dat topteams als Barroso, Enjolras, BSA hebben F2000 autos gebouwd wie zijn inderdaad sneller dan hun "zusjes" uit de groep A.
Ga de uitslagen zoeken van Enjolras en zijn clio RS F2000. Hij staat voor alle andere twee wielen aangedreven autos.
Ik zou graag mijn 205 willen ombouwen in een 16v met 306 gr. A assen, maar ik denk niet de nederlands rally wereld heeft hier iets te vinden, behalve meer publiek en (nog) mindere interes van de merken.
Franed rally
 
Berichten: 404
Geregistreerd: do okt 27, 2005 18:33
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor MartijnS » zo dec 10, 2006 18:23

Die Enjolras, is dat niet die rijder die nu die Peugeot 206 CC rijdt? Mooi ding!
Martijn Schouten
MartijnS
 
Berichten: 5532
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 17:04
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor whity » zo dec 10, 2006 22:18

Jongens wat een discussies allemaal wees toch blij dat er wat gebeurd. In Duitsland hebben ze al jaren die klasse en dat gaat toch ook allemaal goed. Dan hoeft Jan Nijhof tenminste niet meer met zijn "vliegtuig"naar het buitenland maar kunnen de Nederlandse fans ook genieten van zijn "vliegtuig" zoals wij hem noemen.En deze auto's met hun atmosferische motoren is een aanwinst voor de Nederlandse rallysport.
whity
 

Re: KNAF onderzoekt klasse max

Berichtdoor Peer » zo dec 10, 2006 23:00

V.D.G Rally team schreef:Ze moeten gewoon maar eens in frankrijk gaan kijken met de klasse F
of in belgie groep R daar rijden ook manta"s met een 2.0 16 v.
Van mij mogen ze die hier ook wel invoeren.
Dan weet ik wel wat ik ga bouwen.
600 kg met 300 pk.

Ik hoop voor iedereen die de klasse MAX wel ziet zitten dat ze net niet in Frankrijk gaan kijken.
En 600 kg met 300 pk kan je zowiezo op je buik schrijven, ook voor klasse MAX zullen ongetwijfled minimum gewichten voorgeschreven worden.

En wat groep B betreft, het was niet zozeer de snelheid die ze de das omdeed maar het feit dat de veiligheid geen gelijke tred hield. Uiteindelijk zijn hdendaagse WRC's sneller op de KP dan groep B's ooit waren.
Ik heb het eerder gemeld en doe het hier nog maar eens een keer, groep B waren rijdende brandbommen. Wie er ooit een zien branden heeft weet precies wat ik bedoel. Het is ook die brandbaarheid die Toivonen en Cresto het leven gekost heeft wat dan vervolgens het einde van groep B betekende.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor official No. 27768 » ma dec 11, 2006 9:08

De klasse MAX lijkt mij opzich wel een goed plan, mits de veiligheid maar gelijkwaardig of zelfs hoger is aan die van de WRC's / groep N en er ook hier wel eisen worden gesteld aan gewicht, vermogen enz.
Volgens mij kan de K.N.A.F. en de technische keuring hier best op toe zien en dan zijn we volgens mij een hele mooie klasse rijker!
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor djgando » ma dec 11, 2006 9:47

En wat nou als je een afgeleide maakt van het minimale groep A gewicht bijvoorbeeld???? dan houd je de veiligheid in het gering. Het vermogen moet naar mijn mening dan max liggen op 300 pk. Verdere aanpassingen zijn dan vrij. Laat maar horen wat jullie van mijn opinie vinden.....

de groeten

Martijn ter Boo
Boomans Autosport
djgando
 
Berichten: 361
Geregistreerd: vr okt 25, 2002 9:13
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Franed rally » ma dec 11, 2006 10:01

Ja klopt Enjolras rijdt nu met een 206 CC. Zij hebben ook een 206 RC F2000. Maar dat zijn juist autos wie hebben niks amateurisch.
Whity zegt in Duitsland, Frankrijk zij hebben al jaren zo een klasse. In beide landen zijn importeurs, constructeurs aktief zeer actief in de rally wereld. Niet in Nederland. Het begint pas met de colt en kalos cup.
In Frankrijk bestanden de peugeot en citroen cup al bijna 20 jaren !

Het zou verder inderdaad leuk zijn, maar verstandig is anders.......
Dat is mijn mening. Maar ik kijk pas sinds 2 jaren in het nederland rally wereld. Daarvoor 14 jaren in Frankrijk en het heel gedoe rondom de F2000 heb ik meegemaakt. Het heeft 2 jaren geduurd voor dat die groep kwam
Franed rally
 
Berichten: 404
Geregistreerd: do okt 27, 2005 18:33
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Jeroen » ma dec 11, 2006 10:49

Ik vind die klasse niet echt nodig. Ik kan me niet voorstellen dat er binnen de huidige klassen niet een leuke auto te vinden is die voldoet aan je wensen. Als er nog meer klassen bij komen, dan worden de overigen klassen kleiner. Ik kan me overigens ook voorstellen dat bepaalde rally´s dat soort auto´s ook niet toe laten. Overigens is het zelf bouwen van zo´n auto ook iets dat niet onderschat mag worden. Je kunt wel een sterkere motor in een 205 zetten, maar dan gaat de bak er aan en als je dan een sterkere bak hebt, houden de aandrijfassen het niet en grotere remmen etc. Je moet echt wel verstand van zaken hebben wil je een "nieuwe" auto kunnen bouwen waarbij veiligheid en duurzaamheid goed geregeld zijn. Als er allemaal bmw compact achtige auto´s komen, dan kan het goedkomen, maar ik vrees dat er auto´s komen die minder goed uitgebalanceerd zullen zijn. Oh ja en al dat speciale spul is alles behalve low budget...
Laatst bijgewerkt door Jeroen op ma dec 11, 2006 11:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Jeroen van Beek
2002-2004 Peugeot 205 GTI 1.9 ( N3/C3 )
2006-2007 Subaru Impreza GT Turbo ( A8 )
2008-heden Rallyloos (en ik vind het helemaal prima zo!)
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor antoine » ma dec 11, 2006 11:03

Laat maar komen, dan ben ik benieuwd wat er allemaal gaat rijden. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

renault twingo f2000: http://www.forum-auto.com/sqlforum/sect ... 564-35.htm

peugeot 205 f2000: http://www.forum-auto.com/sqlforum/sect ... 2-1015.htm
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor ChrisZW » ma dec 11, 2006 11:54

zoiets kan ook, een 205 met toyota supra blok erin :)

http://mathieu.boldo.free.fr/phpBB2/vie ... php?t=3703
Avatar gebruiker
ChrisZW
 
Berichten: 548
Geregistreerd: zo maart 19, 2006 11:47
Woonplaats: Zwolle

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast