door Ascona » za nov 19, 2005 19:43
Bij een benzinemotor wordt een optimale verbranding verkregen door de juiste verhouding tussen lucht en benzine. Door de lucht onder druk in de motor te pompen, komt er meer lucht in de motor en kan er meer benzine worden ingespoten met als resutaat: meer vermogen.
Dat "pompen" kan met een turbo of bijvoorbeeld een compressor.
In de Groep B periode werd de druk ongeremd opgevoerd met als enige begrenzing dat de motor heel diende te blijven. Na een aantal serieuze ongevallen werden de groep B auto's verboden.
De auto's die nog wel mochten deelnemen in rallies (groep A, later WRC en groep N) kregen een beperking in de luchtinlaat opgelegd. In eerste instantie een maximale diameter van 38 mm. Tegenwoordig 34mm voor groep A en 32 mm voor groep N.
Of zoals Allard Kalff het uit zou leggen: je ademt als het ware door een rietje, waardoor je minder lucht krijgt.
Dit wordt soms ook bij motoren zonder turbo toegepast zoals enkele kitcars en in de racerij bijvoorbeeld in de Formule 3.
Die restrictor is meteen één van de belangrijkste verschillen tussen een groepN Lancer Evo en een mini-groep A Lancer.
Het fabrieks-Toyota team is zelf een keer geschorst toen ze de restrictor via een truc probeerden te omzeilen, om toch meer lucht in de motor te krijgen