Rallyauto's snel?

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor stefanjonas » za nov 19, 2005 19:39

ok, bedankt.
ook al is et bekend, ik wist et niet.... :oops:
Avatar gebruiker
stefanjonas
 
Berichten: 298
Geregistreerd: vr sep 02, 2005 16:46

Berichtdoor Ascona » za nov 19, 2005 19:43

Bij een benzinemotor wordt een optimale verbranding verkregen door de juiste verhouding tussen lucht en benzine. Door de lucht onder druk in de motor te pompen, komt er meer lucht in de motor en kan er meer benzine worden ingespoten met als resutaat: meer vermogen.

Dat "pompen" kan met een turbo of bijvoorbeeld een compressor.
In de Groep B periode werd de druk ongeremd opgevoerd met als enige begrenzing dat de motor heel diende te blijven. Na een aantal serieuze ongevallen werden de groep B auto's verboden.
De auto's die nog wel mochten deelnemen in rallies (groep A, later WRC en groep N) kregen een beperking in de luchtinlaat opgelegd. In eerste instantie een maximale diameter van 38 mm. Tegenwoordig 34mm voor groep A en 32 mm voor groep N.

Of zoals Allard Kalff het uit zou leggen: je ademt als het ware door een rietje, waardoor je minder lucht krijgt.

Dit wordt soms ook bij motoren zonder turbo toegepast zoals enkele kitcars en in de racerij bijvoorbeeld in de Formule 3.

Die restrictor is meteen één van de belangrijkste verschillen tussen een groepN Lancer Evo en een mini-groep A Lancer.

Het fabrieks-Toyota team is zelf een keer geschorst toen ze de restrictor via een truc probeerden te omzeilen, om toch meer lucht in de motor te krijgen
Ascona
 
Berichten: 342
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 20:09

Berichtdoor stefanjonas » za nov 19, 2005 19:48

dat eerste was mij bekend jah, maar dat van die restrictor wist ik nog niet tot vanavond rond half acht...
op wat voor manier kun je zo'n restrictor omzeilen dan? hoe deden ze dat bij toyota? de lucht wordt toch alleen ingezogen door die turbo of compressor? dus door 1 of meerder slangen waar dus een beperkte opening (restrictor) op zit?
Avatar gebruiker
stefanjonas
 
Berichten: 298
Geregistreerd: vr sep 02, 2005 16:46

Berichtdoor Ascona » zo nov 20, 2005 16:00

Bij een turbomotor is er sprake van één toevoerslang en dus maar één restrictor. Bij Toyota hadden ze een apart huis gemaakt uit meerdere delen waarbinnen in de restrictor zat. Zo gauw ze echter de slangklemmen verder aandraaiden, verschoven de onderdelen van het huis onderling, waardoor een extra luchtdoorstroming ontstond.
Dus om de restrictor heen maar wel door het huis.

De FIA heeft ondertussen de regels aangepast, waardoor het huis uit één deel moet bestaan. Bovendien is bij de vernauwing ook de buitendiameter met een maximale diameter vastgelegd.
Ascona
 
Berichten: 342
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 20:09

Berichtdoor stefanjonas » ma nov 21, 2005 18:53

aha, duidelijk. Bedankt!!
Avatar gebruiker
stefanjonas
 
Berichten: 298
Geregistreerd: vr sep 02, 2005 16:46

Berichtdoor ExTaxi » di nov 22, 2005 14:16

Rally-auto's snel? antwoord: Lancia Delta S4
ExTaxi
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 19:26
Woonplaats: Nieuwegein

Vorige

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten