Nieuwe Navigator voor Peter Bijvelds

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Holkers » wo mei 11, 2005 8:14

Rallysportvrienden,

Al bijna tien jaar geniet ik - als teamlid, supporter en navigator - met volle teugen van onze sport. Vooral de gezelligheid, onderlinge sportiviteit en collegialiteit maken deze tak van autosport voor mij zo bijzonder. Sinds de rally in Hulst navigeert mijn vriend Bart Hissink bij Peter Bijvelds. Als outsider stoorde ik mij al jaren aan de vele speculaties en roddels over equipe Bijvelds. In Hulst heb ik als insider mogen ervaren hoe erg het eigenlijk is.

Er zijn drie wedstrijden verreden, drie RallyReports uitgezonden en de eerste geruchten over illegaliteit zijn alweer een feit. Dat is opmerkelijk. Nog opmerkelijker is het feit dat teams én media deze geruchten gretig oppikken en verder verspreiden als zijnde 'De Waarheid'.

Hoe bestaat het eigenlijk dat teams die dergelijke ongefundeerde geruchten voor de camera's verspreiden zichzelf professioneel - of semi-professioneel - durven te noemen? En hoe bestaat het dat de media deze geruchten klakkeloos overnemen en uitcultiveren, zonder te controleren of er wel een kern van waarheid inzit? Het toppunt vormde voor mij de RR-uitzending over Hulst. Iedereen kon zien dat verschillende teams de regels wel héél erg ruim namen. Maar hé: dat moet kunnen.

Bijvelds heeft niets illegaals gedaan, toch wordt de hele uitzending gevormd rond het feit dat hij misschien (!) wél iets illegaals gedaan heeft. Mooi staaltje hypocrisie. Voor de camera roept een rijder iets over 'Bijvelds die een laptop in de auto brengt en vervolgens over de proeven vliegt'. En ja, de toon voor de uitzending is weer gezet en 'Laptopgate' is een feit.

Als iemand overigens de moeite had genomen een teamlid te vragen wat er gebeurd was, dan had diegene een volkomen plausibele verklaring gekregen. De equipe, die hun laptop vanuit de service mee had genomen, gaf deze op de verbindingsroute terug aan de servicecrew. Dat mag. Dat is bovendien open en bloot ten overstaan van de volledige top tien gedaan, om eventueel gezeur te voorkomen.

Op dat moment was er uiteraard niemand die er iets van zei, of die vroeg wat ze aan het doen waren. Nee, dat doen de professionele teams liever op tv. Of ze laten er een stuk over schrijven in een blad, waarbij ook niet de moeite wordt genomen het verhaal vooraf bij ons team te verifiëren. Ik vind dit zeer onprofessioneel en ondoordacht, zowel van de teams als van de media.

Hoe het dan wel kan dat ze die laatste proeven zo snel waren? De equipe nam, logisch, eerst de tijd om aan elkaar te wennen. Beide mannen zijn echter niet alleen getalenteerd, maar ook zeer gedreven. Toen na zes proeven bleek dat hun samenwerking in de auto perfect verliep, besloten ze de laatste drie proeven vol te gaan en deze samenwerking met een overwinning te beklinken. Met succes! Helaas is de nasmaak van de overwinning wrang geworden door de insinuaties die erop volgden.

Rijders, mediamensen, publiek: laten we met elkaar de rallysport naar een hoger niveau tillen en het onsportieve gespeculeer achterwege laten. Daar verlagen wij ons, ondanks alles, toch ook niet toe? Als je denkt dat er iets aan de hand is, confronteer ons daar dan mee. Is het antwoord niet bevredigend, haal de technische commissie er dan bij. Maar ga niet achteraf, op tv of in een blad, dingen roepen die niet waar zijn.

Als je als teamlid/ monteur echt eens op onze vingers wilt kijken, dan ben je van harte welkom om een keer mee te draaien in onze service. De koffie staat klaar. Ik hoop dat deze strijdbijl begraven wordt. Het gevecht moet op de proeven plaatsvinden, niet daarbuiten. Laten we voortaan mèt elkaar van onze hobby genieten, in plaats van ten koste van elkaar. Ik wens alle deelnemers dan ook veel succes toe voor de ELE Rally, moge de snelste winnen.

Met sportieve groet,

Annemieke Hulzebos
Bijvelds Sport


*** ADMIN MOD ***
bron moet zijn: Peterbijvelds.com of rallysport.web-log.nl
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor StevenK » wo mei 11, 2005 8:51

De equipe, die hun laptop vanuit de service mee had genomen, gaf deze op de verbindingsroute terug aan de servicecrew. Dat mag.

In een ver en grijs verleden heb ik ééns een rallycursus gevolgd bij éne Schoonenwolf, en als ik 't mij goed herinnerde legde hij toen uit dat je niets aan mag pakken, of af mag geven, maar dat het heel goed mogelijk is dat je twee mooie wielen met gereedschap in de berm vindt, of daar achter laat :)

Afaik mag je bijvoorbeeld ook niet je reservewiel(en) afgeven net voor een proef...
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Werner » wo mei 11, 2005 11:33

Het lijkt mij slecht voor het milieu als iedereen maar reservebanden en laptops in de berm dumpt. Peter R. de Vries zal het wel druk krijgen...
Werner
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di jun 18, 2002 11:17
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor stefan » wo mei 11, 2005 11:41

en ik denk dat dit net zoiets is als vorig jaar met jasper in de GTR. Hij deed daar toch ook iets wat niet mocht? :? want ik geloof niets van dat er niet mocht worden gefilmd omdat hij ervan baalde dat hij derde lag en nu pech had.zegt hij...... magoed, het hoort er natuurlijk niet bij... maar als je gesnapt wordt vind ik dat er wel grote gevolgen aan moeten hangen :wink:

groet Stefan 8)
stefan
 
Berichten: 678
Geregistreerd: di okt 26, 2004 17:16
Woonplaats: Delden

Berichtdoor mmrizio » wo mei 11, 2005 12:36

StevenK schreef:
De equipe, die hun laptop vanuit de service mee had genomen, gaf deze op de verbindingsroute terug aan de servicecrew. Dat mag.

In een ver en grijs verleden heb ik ééns een rallycursus gevolgd bij éne Schoonenwolf, en als ik 't mij goed herinnerde legde hij toen uit dat je niets aan mag pakken, of af mag geven, maar dat het heel goed mogelijk is dat je twee mooie wielen met gereedschap in de berm vindt, of daar achter laat :)

Afaik mag je bijvoorbeeld ook niet je reservewiel(en) afgeven net voor een proef...


Ik zie ook regelmatig rally rijders en navigatoren tegen een boom aan zeiken, net voor een proef. Moeten die ook gediskwalificeerd worden - even afgezien van de illegaliteit van wildplassen en wat de boom er van vindt? :-)

Is het illegaal om een proef te rijden met diezelfde laptop aan boord of is het probleem alleen dat ze 'm afgaven net voor een proef?

In dat laatste geval is het misschien illegaal, maar zie ik niet in waarom daar zo'n ophef over gemaakt wordt. In mijn ogen wordt een groot deel van de ophef veroorzaakt door de mystiek van de laptop, net alsof je daar restrictors mee weg kunt toveren.

Maurice

@Admin: Ik heb de post weer hersteld. Was dat de bedoeling?
Laatst bijgewerkt door mmrizio op wo mei 11, 2005 13:24, in totaal 2 keer bewerkt.
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Berichtdoor Holkers » wo mei 11, 2005 12:56

Admin: ik heb het bericht van therallysite afgeplukt...
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor StevenK » wo mei 11, 2005 13:13

mmrizio schreef:
StevenK schreef:
De equipe, die hun laptop vanuit de service mee had genomen, gaf deze op de verbindingsroute terug aan de servicecrew. Dat mag.

In een ver en grijs verleden heb ik ééns een rallycursus gevolgd bij éne Schoonenwolf, en als ik 't mij goed herinnerde legde hij toen uit dat je niets aan mag pakken, of af mag geven, maar dat het heel goed mogelijk is dat je twee mooie wielen met gereedschap in de berm vindt, of daar achter laat :)

Afaik mag je bijvoorbeeld ook niet je reservewiel(en) afgeven net voor een proef...


Ik zie ook regelmatig rally rijders en navigatoren tegen een boom aan zeiken, net voor een proef. Moeten die ook gediskwalificeerd worden - even afgezien van de illegaliteit van wildplassen en wat de boom er van vindt? :-)

Is het illegaal om een proef te rijden met diezelfde laptop aan boord

Je mag alles meenemen in de auto, zolang het maar niet de veiligheid in gevaar brengt.
of is het probleem alleen dat ze 'm afgaven net voor een proef?

Daar gaat dus de disussie over: is het afgeven van een laptop aan het team service ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Han » wo mei 11, 2005 13:30

Jonge jonge jonge wat een gezeur allemaal.

Ik heb zo’n idee dat als de Heer Bijvelds tegen een boom staat te plassen vlak voor een KP, jullie daar ook nog over gaan lopen zeiken.

Laat dit soort dingen aan de officials en de wedstrijdleiding over.
Han
 
Berichten: 366
Geregistreerd: di nov 16, 2004 19:18
Woonplaats: Friesland

Berichtdoor StevenK » wo mei 11, 2005 13:42

Han schreef:Jonge jonge jonge wat een gezeur allemaal.

Ik heb zo’n idee dat als de Heer Bijvelds tegen een boom staat te plassen vlak voor een KP, jullie daar ook nog over gaan lopen zeiken.

Laat dit soort dingen aan de officials en de wedstrijdleiding over.

Voor mij geldt dat ik het niet onaardig zou vinden om te weten of dit nu wel of niet mag. Als het namelijk mag, krijg je daarmee ook de mogelijkheid om wanneer je aan het eind van een avond-boucle een industrieterrein moet rijden, dat zonder lampenbar te doen, wat aanmerkelijk voordeel op kan leveren.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Han » wo mei 11, 2005 14:01

Knaf schreef:12.1 * Het verlenen van service is gedurende het gehele evenement uitsluitend toegestaan op de
aangegeven servicepunten.
12.2 * De gebieden waar service is toegestaan worden aangegeven in het routeboek. Het begin en het
einde van een servicegebied worden ter plaatse aangegeven met borden.
Buiten de aangegeven servicepunten zijn uitsluitend noodreparaties toegestaan, uitgevoerd door de
leden van de equipe zelf, met het gereedschap en materiaal uit de wedstrijdauto. Zie ook art.
19.13.
Bij het verlenen van service moeten de milieuvoorschriften in acht worden genomen (zie ook
bijlage IV en het Algemeen Milieu Reglement van de KNAF).
Han
 
Berichten: 366
Geregistreerd: di nov 16, 2004 19:18
Woonplaats: Friesland

Berichtdoor StevenK » wo mei 11, 2005 14:06

Han schreef:
Knaf schreef:12.1 * Het verlenen van service is gedurende het gehele evenement uitsluitend toegestaan op de
aangegeven servicepunten.
12.2 * De gebieden waar service is toegestaan worden aangegeven in het routeboek. Het begin en het
einde van een servicegebied worden ter plaatse aangegeven met borden.
Buiten de aangegeven servicepunten zijn uitsluitend noodreparaties toegestaan, uitgevoerd door de
leden van de equipe zelf, met het gereedschap en materiaal uit de wedstrijdauto. Zie ook art.
19.13.
Bij het verlenen van service moeten de milieuvoorschriften in acht worden genomen (zie ook
bijlage IV en het Algemeen Milieu Reglement van de KNAF).

Maar ook dit kun je op 2 manieren lezen: 'Er staat niet dat het (iets uit de auto afgeven aan iemand buiten de auto) niet mag, dus het mag' of 'Er staat niet dat het mag, dus het mag niet'.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Elies » wo mei 11, 2005 14:32

Ik baal er een beetje van dat, naar mijn idee, niemand echt voor de volle 100% weet hoe je de regels moet zien. Ook ik niet en ik heb wel mijn licentie. Ik neem in ieder geval geen enkel risico, ook niet op verbindingsroutes. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het idee heb dat volgens artikel 12 er inderdaad ook niks mag gebeuren op de verbindingsroutes, maar dat deze regel inderdaad niet altijd bekend is of in acht wordt genomen. Betekend dit ook dat als mijn flesje drinken leeg is, ik dit nergens in een prullenbak mag gooien?

Wie kan ons nu eindelijk duidelijkheid geven en bewijzen dat dit wel of niet mag???
Elies
 
Berichten: 46
Geregistreerd: ma apr 11, 2005 11:33

Berichtdoor Wolter » wo mei 11, 2005 15:26

''Buiten de aangegeven servicepunten zijn uitsluitend noodreparaties toegestaan, uitgevoerd door de
leden van de equipe zelf, met het gereedschap en materiaal uit de wedstrijdauto.''

Dus als ik het goed zie mag er dus tijdens een route geen gedoe zijn met een laptop? En dan nog.. ''uitsluitend noodreparaties'' Tja, waneer zijn reparaties noodreparaties?
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor StevenK » wo mei 11, 2005 15:34

Elies schreef:Ik baal er een beetje van dat, naar mijn idee, niemand echt voor de volle 100% weet hoe je de regels moet zien.

Het is onmogelijk 100% zeker te weten wat de regels beteken, net zoals dat ook voor wetgeving geldt.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor V.D.G Rally team » wo mei 11, 2005 15:48

Wolter schreef:''Buiten de aangegeven servicepunten zijn uitsluitend noodreparaties toegestaan, uitgevoerd door de
leden van de equipe zelf, met het gereedschap en materiaal uit de wedstrijdauto.''

Dus als ik het goed zie mag er dus tijdens een route geen gedoe zijn met een laptop? En dan nog.. ''uitsluitend noodreparaties'' Tja, waneer zijn reparaties noodreparaties?

Dus als de laptop al in de auto was en de equipe heeft deze zelf gebruikt ??? dan is alleen het probleem ze hebben de laptop niet in de auto gehouden. Het zelfde probleem waar niets aan te doen is als ik voor de start twee regen banden op de verbinings route in de sloot leg, en het gaat regenen en ik gebruik deze wat dan.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast