En dan maar denken dat we veilig staan.....

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Ton Van Spanje » di jun 13, 2006 21:08

MartijnS schreef:Ton, waarom zou je met kruizen moeten aflinten als het zo ook gaat? Extra lint is alleen maar irritant voor het publiek en achter het lint = achter het lint toch?

Dat heb ik hierboven al gezegd, Martijn
"Dus vanaf die bomen kruiselings naar achteren toe. Daardoor maak je het mijns inziens meer zichtbaar dat je daar niet kan of mag staan. "

Ik begrijp dat jij het als fotograaf niet zo'n geslaagd idee vindt, maar ik ben van mening dat veiligheid voorop moet staan. Het gaat erom dat de proef veilig verreden kan worden door de deelnemers en dan staan de belangen van anderen (pers, toeschouwers enz.)op een tweede plan.

Edit:

Beetje krom gezegd eigenlijk. Ik bedoel te zeggen dat de proeven veilig verreden moeten worden en als het dan voor het verloop van de proef zo moet zijn dat het veiliger is om een stuk niet publieksvriendelijk kan zijn, dat het dan maar zo moet zijn. Een rally wordt primair nog altijd georganiseerd voor de deelnemers en pers en toeschouwers moeten daar soms maar voor wijken.
Ton Van Spanje

Berichtdoor Ton Van Spanje » di jun 13, 2006 21:15

RallyeRichard schreef:
Ton Van Spanje schreef:Dreigen met het stilleggen van de proef etc. wat hij dan met net genoeg volume deed zodat ook het andere publiek het hoorde. En de echte rallyfans hadden we dan al snel op onze hand en die deden dan ook nog wel eens een duit in het zakje, waarop de oproerkraaiers of indamden of vertrokken..

Dit werkt inderdaad heel goed. KP Best twee jaar terug waar men haaks links onder de snelweg door het overhard opgaat, dreigde geen doorgang te vinden doordat toeschouwers het vertikten zover te zakken dat men uit het zicht van de automobilisten op de snelweg bleef. Gelukkig werden de officials, die beleefd en correct behoren te blijven, op een wat lompere manier geholpen door het echte rallypubliek. Het effect was dat de dwarsliggers niet wisten hoe snel ze aan de aandacht van 'ons' moesten ontsnappen.

Het moeten inderdaad geen voetbal(hooligan)achtige taferelen gaan worden, maar af en toe een official een handje helpen kan idd geen kwaad.
Ton Van Spanje

Berichtdoor JoostS » di jun 13, 2006 21:19

Ton Van Spanje schreef:
MartijnS schreef:Ton, waarom zou je met kruizen moeten aflinten als het zo ook gaat? Extra lint is alleen maar irritant voor het publiek en achter het lint = achter het lint toch?

Dat heb ik hierboven al gezegd, Martijn
"Dus vanaf die bomen kruiselings naar achteren toe. Daardoor maak je het mijns inziens meer zichtbaar dat je daar niet kan of mag staan. "

Ik begrijp dat jij het als fotograaf niet zo'n geslaagd idee vindt, maar ik ben van mening dat veiligheid voorop moet staan. Het gaat erom dat de proef veilig verreden kan worden door de deelnemers en dan staan de belangen van anderen (pers, toeschouwers enz.)op een tweede plan.

Dan krijg je Ieperse taferelen, heeft echt geen nut heel het vak vollinten. Wanneer de officials ook achter het lint gaan staan (wat heel vaak kan) zullen de mensen geen neiging hebben om voor het lint te gaan staan.
Wanneer ze dit wel doen moet je consequent vanaf het begin mensen daar weghouden. (dus niet in je auto blijven zitten en 5 min. van te voren opeens aan komen dat ze daar niet mogen staan)

En wanneer mensen het lint op gaan rekken (wat eigenlijk altijd gebeurd) kun je beter wat meer paaltjes neerzetten om dit tegen te gaan.

Denk dus absoluut niet dat het nodig is om meer lint te gebruiken.
JoostS

Berichtdoor Niels2 » di jun 13, 2006 21:22

JoostS schreef:En wanneer mensen het lint op gaan rekken (wat eigenlijk altijd gebeurd) kun je beter wat meer paaltjes neerzetten om dit tegen te gaan.

Of het lint gewoon een meter of 5 verder zetten dan anders, ter compensatie.
Als ik boompjes en onkruid wil zien ga ik wel naar het bos.
Niels2

Berichtdoor wopper » di jun 13, 2006 21:23

Geplaatst: Di Jun 13, 2006 7:31 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik neem aan dat het om deze foto gaat.

Wat ik begrijp uit de uitleg hier is dat deze mensen voor het lint stonden. Als ik de situatie zo vanaf deze foto bekijk en zie hoeveel ruimte er dan tussen het (hier niet zichtbare) lint is en de weg, vraag ik mij af waarom er niet meer is afgelint. Dus vanaf die bomen kruiselings naar achteren toe. Daardoor maak je het mijns inziens meer zichtbaar dat je daar niet kan of mag staan.

Nou de auto's kwamen er met best hoge snelheid aan en wij(publiek) stonden achter de bomen daar was dus ook het lint en de veilige zone....
Maar de mannen met de gele hesjes stonden zo bij mekaar te kletsen dat ze niet met alle aandacht kunnen kijken en opletten wat er op het parcour gebeurt....
Maja deze discussie is oneindig en als je naar een rally kijken gaat en je bent zelf jaren offical geweest ga je daar wel op letten hoe andere het doen.....
En zo moest gewoon eens af en toe een bijeenkomst zijn om zulke dingen op een rij te zetten vanuit een ander oogpunt gezien..

Gr.Wopper :wink:
wopper

Berichtdoor wopper » di jun 13, 2006 21:25

Niels2 schreef:
JoostS schreef:En wanneer mensen het lint op gaan rekken (wat eigenlijk altijd gebeurd) kun je beter wat meer paaltjes neerzetten om dit tegen te gaan.

Of het lint gewoon een meter of 5 verder zetten dan anders, ter compensatie.

En dit is ook niet de oplossing als je zo begint komt niemand meer kijken :lol:

Gr.Wopper
wopper

Berichtdoor Ton Van Spanje » di jun 13, 2006 21:26

JoostS schreef:Dan krijg je Ieperse taferelen, heeft echt geen nut heel het vak vollinten. Wanneer de officials ook achter het lint gaan staan (wat heel vaak kan) zullen de mensen geen neiging hebben om voor het lint te gaan staan.
Wanneer ze dit wel doen moet je consequent vanaf het begin mensen daar weghouden. (dus niet in je auto blijven zitten en 5 min. van te voren opeens aan komen dat ze daar niet mogen staan)

En wanneer mensen het lint op gaan rekken (wat eigenlijk altijd gebeurd) kun je beter wat meer paaltjes neerzetten om dit tegen te gaan.

Zucht...............

Ik begrijp dat jij het als filmer niet zo'n geslaagd idee vindt, maar ik ben van mening dat veiligheid voorop moet staan. Het gaat erom dat de proef veilig verreden kan worden door de deelnemers en dan staan de belangen van anderen (pers, toeschouwers enz.)op een tweede plan.
Ton Van Spanje

Berichtdoor Niels2 » di jun 13, 2006 21:32

Ton Van Spanje schreef:
JoostS schreef:Dan krijg je Ieperse taferelen, heeft echt geen nut heel het vak vollinten. Wanneer de officials ook achter het lint gaan staan (wat heel vaak kan) zullen de mensen geen neiging hebben om voor het lint te gaan staan.

Zucht...............

Ik begrijp dat jij het als filmer niet zo'n geslaagd idee vindt, maar ik ben van mening dat veiligheid voorop moet staan. Het gaat erom dat de proef veilig verreden kan worden door de deelnemers en dan staan de belangen van anderen (pers, toeschouwers enz.)op een tweede plan.

Denk je dan echt dat het zo'n verschil maakt of je nu 1 of een hele zwik lintjes op hangt? Op 99% van de punten staat het publiek toch wel achter de lintjes, en als ze er dan voor staan dan is het omdat de marshalls het op zo'n punt dan niet zo nodig vinden om in te grijpen.
Als ik boompjes en onkruid wil zien ga ik wel naar het bos.
Niels2

Berichtdoor Ton Van Spanje » di jun 13, 2006 21:44

Niels2 schreef:Denk je dan echt dat het zo'n verschil maakt of je nu 1 of een hele zwik lintjes op hangt? Op 99% van de punten staat het publiek toch wel achter de lintjes, en als ze er dan voor staan dan is het omdat de marshalls het op zo'n punt dan niet zo nodig vinden om in te grijpen.

Ja
Ton Van Spanje

Berichtdoor Hein » di jun 13, 2006 22:15

wopper schreef:
Nou de auto's kwamen er met best hoge snelheid aan en wij(publiek) stonden achter de bomen daar was dus ook het lint en de veilige zone....
Maar de mannen met de gele hesjes stonden zo bij mekaar te kletsen dat ze niet met alle aandacht kunnen kijken en opletten wat er op het parcour gebeurt....

Ik heb de allereerste post van Ton er nog maar eens bijgehaald en het betreffende filmpje bekeken. Dan blijkt dat je nooit mag zeggen dat je achter het lint in een veilige zone staat.

Kom op mannen dit is een snelheidssport. Daar behoor je met gepaste voorzichtigheid mee op te gaan. Dat geld voor deelnemers, pers, officials en publiek. Als je elkaar af gaat lopen zeiken omdat de een een geel hesje heeft, de andere een wit hesje en ze daardoor allebei voor het lint mogen staan. Sorry dan houdt het voor mij op. Vaak (lees: veel te vaak) zijn de officials en in mindere mate de pers de kop van jut als het gaat om de kritiek. Het geachte publiek moet echter de hand eens in eigen boezem steken.

Laten we nou eens beginnen met dingen aan te nemen van elkaar en niet direct een ontzettend grote mond opzetten. Ook dat geld voor beide zijden, want er zijn ook officials die menen dat ze macht hebben, van alles op een bekkerige manier regelen met pers en publiek en vervolgens tijdens de proef vrolijk gaan staan fotograferen.

Meer aflinten is ook geen optie. Vorig jaar in Barneveld zag ik dat de paaltjes uit de grond gehaald werden en gewoon 10 meter naar voren geplaatst werden. Vervolgens werd het lint zodanig opgerekt dat het knapte. Er werd wel nieuw lint gespannen, maar de 10 meter terreinwinst bleef. Dit gebeurt ook als je de hele zaak dichtlint.

Ik denk dat de gemiddelde bezoeker van een rally, en dan bedoel ik niet de die-hards die iedere rally bezoeken en hier de kritiek leveren, maar de bezoeker die 1 keer per jaar ongeveer 90 auto's door de achtertuin krijgt absoluut geen sjoege heeft van wat er kan gebeuren. Daar ligt voor ons als pers natuurlijk een schone taak. Dat zou ik ook wel willen, maar wij werken ook niet voor iedere krant. Dus krijg je weer te maken met lokale paperazzi's die niet gezegend zijn met enig verstand van zaken.

Al met al een redelijk vicieuze cirkel, die alleen door eendrachtige samenwerking doorbroken kan worden.
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor Ton Van Spanje » di jun 13, 2006 23:30

@Hein

Amen!!!!!! Goed verwoord.

Na mijn eerste (openings) post heb ik nog een keer iets geplaatst, dat ik ter herinnering nog maar eens doe:

"Ik open een topic om met een filmpje te laten zien:

Dat het toch wel eens op zijn plaats kan zijn om beter naar officials te luisteren. Dat sommige officials, ik herhaal: s o m m i g e, niet altijd de meest logische plek aangeven dat is een feit. Maar waar ik vooral niet aan voorbij wil gaan is het feit dat er goede zijn. Officials die weten waar het spelletje over gaat, officials die de tact en de sociale vaardigheden hebben om mensen te overtuigen dat ze beter NIET op DAT plekje kunnen gaan staan, maar WEL op DAT plekje. En ook wilde ik met dit topic aangeven dat we ook zelf na moeten denken over waar we gaan staan. Als ik sommige commentaren lees van mensen (niet in dit topic, maar in het algemeen), dan weten we het toch allemaal zo goed? Dan moeten we toch ook weten dat een auto rare bewegingen kan maken als het eens fout gaat? Dat wilde ik met deze film duidelijk maken!!! "
Ton Van Spanje

Berichtdoor Peer » wo jun 14, 2006 0:56

Kruislings linten doet men in Nederland niet meer en dat heeft niks met de financien te maken maar veel meer met het (goede) argument van de deelnemers dat men door een zee van lint verblind werd en vaak de weg nauwelijks meer kon vinden binnen die rode zee.

En verders zijn er natuurlijk goede officials en minder goede. Ik kan me in Ieper een bepaald punt herinneren op KP Westouter waar ik de communicatie regelde vanuit de start en men bleef versterking vragen want men kon het publiek niet aan. Uiteindelijk had men daar 14 man en nog was het niet goed en de politie dreigde de proef niet te laten starten. Nog eens 2 man gestuurd, maar deze keer mensen die ik persoonlijk goed kende en hoog inschatte, problem solved. Het volgende jaar datzelfde punt zelf gedaan samen met alleen maar mijn broer. Geen enkel probleem, je moet er alleen wel vroeg bij zijn, consequent zijn, en je (zeker op dat punt aan de Franse grens) niet van de wijs laten brengen als men pretendeert geen Vlaams te spreken.

Niettemin draagt zelfs de minste official nog meer bij aan de sport dan het merendeel van de mensen achter de linten.

En wat die ene foto betreft, voor zover ik in kan schatten is dat niet echt een onveilige plek, anderzijds hoort men uiteraard niet allemaal op een kluitje te staan maar wel voor de linten, want men moet zich kunnen verplaatsen want hun hulp kan verderop nodig zijn, er kan gevlagd moeten worden en iemand moet bij de radio zitten.
Peer

Berichtdoor rallyfanaatje » wo jun 14, 2006 5:14

StevenK schreef:
Joost schreef:Ik heb bij de Vechtdal rally ook weer gemerkt dat als er lint gespannen word, de mensen er tegen gaan staan en het lint uittrekken totdat ze gewoon OP de weg staan. Het lint is op KP3/KP6 (laatste scherpe bocht) minimaal 2 keer geknapt. Het lint word dan weer vast geknoopt door de officials, en de mensen beginnen weer met tegen het lint aan te drukken zodat ze weer op de weg staan. Ik stond er ook, ik wou fotos maken. Als ik mooie foto's wou maken moest ik bijna midden op de weg gaan staan om OM het publiek heen te komen. Toen Maaskant de bocht om kwam zeilen op KP3 gingen de mensen toch wel aan de kant toen die aan onze kant in de berm terecht kwam. Hij was weer weg, en het spelletje begon weer van voor af aan.

Het wordt gewoon tijd dat er eens wat meer juridische basis gecreëerd wordt zodat de politie kan bekeuren in dit soort situaties; want niet alleen creëer je gevaarlijke situaties, ook ontstaat de mogelijkheid van een geannuleerde proef. En geloof me, dat is voor een deelnemer erger dan voor een toeschouwer !
wilde daar ook effe wat op zeggen je blijft hoe dan ook verandwoordelijk voor je zelf en vechtdale spaande toch te kroon vooral kp engeland dat de veiligheid dat goed keurde sommige posten maar als er wat gebeurd jep dan zijn we dus de pispaal dus mensen ga niet het gevaar op zoeken en blijf op afstand goed voor ons en de rijders
:lol: rally is not a crime :wink:
rallyfanaatje

Berichtdoor official No. 27768 » wo jun 14, 2006 7:52

Ton Van Spanje schreef:"Dus vanaf die bomen kruiselings naar achteren toe.

Soms in Remzones wel goede oplossing !

Ton Van Spanje schreef: Een rally wordt primair nog altijd georganiseerd voor de deelnemers en pers en toeschouwers moeten daar soms maar voor wijken.

Mee eens, na een ongeluk met publiek / pers (GTR 2004 KP Notter bijv.) komt de sport negatief in het licht en dat is voor velen weer een aanleiding voor kritiek.

Maar laten we het vooral gezellig houden, voor officials én publiek want zonder één van beide geen rally.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
official No. 27768

Berichtdoor mantaboy » wo jun 14, 2006 8:06

Zoals Peer al aangeeft, kruislings linten is geen optie. Dit is in samenspraak besloten om juist de veiligheid te vergroten. Ik kan me nog diverse voorvallen voor de geest halen dat een beginnend rijder op m'n post linksaf ging ipv rechtsaf. Waarom? Door het vele lint zag hij niet meer welke kant hij op moest rijden. Hij twijfelde aan zijn navigator, ook geen goede zaak natuurlijk.

Daarbij vind ik de officials toch redelijk veilig staan half achter een boom. Dat is nog altijd beter dan een verkeersbord in Valkenburg. De meer ervaren rallysporters weten dan wel waar ik op doel...

Het blijft gewoon je eigen verantwoording, je kan het nooit bij een official weg leggen. Echter zijn er regels verbonden en daar hoort bij dat je de aanwijzingen van een official op dient te volgen. Een official staat er ook voor jouw plezier en belangrijker nog: omdat hij het zelf leuk vind. Ik vind het leuk als mensen me persoonlijk aanspreken tijdens een rally en serieus in discussie durven gaan over het aflinten. Dan heb ik tenminste de kans om uit te leggen waarom dat zo gedaan word.

En als er lint is gespannen en voor het lint staan borden "verboden voor publiek" denk ik dat het toch duidelijk is. Afgelopen weekend is me wel opgevallen dat het merendeels de ouderen waren die agressief werden omdat ze niet door konden fietsen. 1 heb ik gevraagd hoe oud hij was, 71 was het antwoord. Nadat hij zich agressief opstelde en verwensingen naar mijn hoofd begon te smijten, gooide ik er ook een opmerking uit: Je bent oud genoeg, je leven heeft lang genoeg geduurt, als je heel even wacht rijd dan maar. Is er weer 1 minder die op m'n rug hangt!

Verrassend kwam net Jan de Winkel langs, verschrikte ogen van de man en hij heeft de hele proef staan kijken. Daarna gaf hij toe fout te zitten en het eigenlijk wel leuk te vinden.... Ik bedoel maar, je kan wel duidelijk zijn, soms helpt het alleen om keihard die plaat voor het hoofd weg te trekken...
mantaboy

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl